Mohamed Zaki Ahmed, Ahmed. (2016). Artistic Features of the group of wooden antiques preserved in the Museum of Monuments at the Faculty of Arts - Alexandria University, published for the first time. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19(19), 771-804. doi: 10.21608/cguaa.2016.29570
Ahmed Mohamed Zaki Ahmed. "Artistic Features of the group of wooden antiques preserved in the Museum of Monuments at the Faculty of Arts - Alexandria University, published for the first time". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19, 19, 2016, 771-804. doi: 10.21608/cguaa.2016.29570
Mohamed Zaki Ahmed, Ahmed. (2016). 'Artistic Features of the group of wooden antiques preserved in the Museum of Monuments at the Faculty of Arts - Alexandria University, published for the first time', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19(19), pp. 771-804. doi: 10.21608/cguaa.2016.29570
Mohamed Zaki Ahmed, Ahmed. Artistic Features of the group of wooden antiques preserved in the Museum of Monuments at the Faculty of Arts - Alexandria University, published for the first time. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2016; 19(19): 771-804. doi: 10.21608/cguaa.2016.29570
Artistic Features of the group of wooden antiques preserved in the Museum of Monuments at the Faculty of Arts - Alexandria University, published for the first time
Assistant Prof. Department of History and the Egyptian, Islamic monuments - Faculty of Arts - Alexandria University.
المستخلص
This research deals with the study and publishing a set of wooden artifacts preserved at the Museum of the educational effects of the Faculty of Arts - Alexandria University, published for the first time through scientific spirit careful research is based on descriptive study detailed each a masterpiece of these objects, as well as an attempt shootout for the time period, which may be due to all masterpiece to be exact, by comparing other similar models exist either in the groves or preserved within the conservation halls of museums and other Islamic art, dating back to this period, which have been weighted.
The researcher also doing detailed analytical study of each masterpiece of these masterpieces subject of study and research in terms of measurements, which he raised himself inside the location to save the Museum of the College of Arts, as well as tipping the type of wood used material in the manufacture and implementation of both a masterpiece, according to the technical specifications accepted each type of different types of wood, as well as to determine the quality and style of the industry and decoration used in every masterpiece, which varied types within a single masterpiece in a clear and distinctive in several models of Antiques study; which confirms the accuracy and versatility and creativity and Islamic artist.
المراجع
قائمة المصادر والمراجعة
أولاً: الوثائق وحجج الوقف:
حجة وقف الأمیر محمد بک أبو الذهب (أوقاف رقم 900) مؤرخة 8 شهر شوال سنة (1188 هـ / 1774 م).
ثانیاً: المصادر العربیة:
· الجبرتی، عبد الرحمن بن حسن بن برهان (ت 1240هـ / 1825م)، عجائب الآثار فی التراجم والأخبار، تحقیق أ. د/ عبد الرحیم عبد الرحمن عبد الرحیم، 4ج، عن طبعة بولاق، مطبعة دار الکتب المصریة بالقاهرة، سنة 1997م.
· مبارک،علی باشا (ت 1306هـ / 1889م)، الخطط التوفیقیة الجدیدة، 20جزء، الطبعة الثانیة، مرکز تحقیق التراث، دار الکتب والوثائق القومیة، طبع الجزء الأول سنة 1425 هـ / 2004 م، الجزء العشرون سنة 1426 هـ / 2005م.
ثالثاً: المراجع العربیة:
· إبراهیم محمد أبو طاحون، "ظاهرة الطبق النجمی الفردی بالعمائر المملوکیة فی مصر والشام"، بحث فی مجلة کلیة الآداب، جامعة حلوان، العدد (20)، یولیو 2006م.
· أحمد فکری، "فی العمارة والتحف الفنیة"، بحث فی کتاب للیونسکو بعنوان: أثر العرب والإسلام فی النهضة الأوربیة، الهیئة المصریة العامة للکتاب، د.ت.
· أحمد محمد زکی أحمد، تشکیل الجدران الخارجیة فی عمائر القاهرة الدینیة فی العصر العثمانی (923 – 1213هـ / 1517 – 1798م)، 3 مج، مخطوط رسالة دکتوراه، قسم التاریخ، کلیة الآداب، جامعة الإسکندریة، 1428هـ/ 2007م.
· جمال محمد محرز، "زخرفة الأخشاب فی الفن المصری الإسلامی"، مجلة رسالة الإسلام، العدد الأول، السنة الثانیة، د.ت.
· حسن الباشا، "دراسات فی الزخرفة الإسلامیة"، ضمن موسوعة العمارة والآثار والفنون الإسلامیة، 5 مج، ط 1، أوراق شرقیة، لبنان، 1420هـ / 1999م.
· حسن عبد الوهاب:
- "الآثار المنقولة والمنتحلة فی العمارة الإسلامیة"، بحث فی: Bulletin Del'Institut DL'Egypte, Imprimrie Costa Tsoumas & Co. Le Caire Session 1958 – 1956, Tome XXXVIII (Fascicule)..
- تاریخ المساجد الأثریة، الطبعة الثانیة، الهیئة المصریة العامة للکتاب، 1994م
· دالیا سامی ثابت، الصناعات الخشبیة الدقیقة فی الفن الإسلامی والاستفادة منها فی التصمیم الداخلی والأثاث، مخطوط رسالة ماجستیر، کلیة الفنون التطبیقیة، جامعة حلوان، 2005م.
· شادیة الدسوقی عبد العزیز، الأخشاب فی العمائر الدینیة فی القاهرة العثمانیة، ط 1، مطبعة زهراء الشرق، القاهرة، 1423 هـ / 2003م.
· فرید شافعی:
- "ممیزات الأخشاب المزخرفة فی الطرازین العباسی والفاطمی"، مجلة کلیة الآداب، مج 16، الجزء الأول، مایو، 1954م.
- العمارة العربیة فی مصر الإسلامیة (عصر الولاة) (31 – 358 هـ / 639 – 969 م)، الهیئة المصریة العامة للکتاب، 1994م.
· کمال الدین سامح، العمارة الإسلامیة فی مصر، ط 2، الهیئة المصریة العامة للکتاب، القاهرة، 1991م.
· کمال عنانی إسماعیل، "الطبق النجمی الأندلسی: نشأته وتطوره"، مجلة عصور، العدد (16)، سنة 2011م.
· محمود إبراهیم حسین، الأرابیسک دراسات فی الحضارة والفنون الإسلامیة، ط 1، مکتبة الفلاح، الکویت، 1417 هـ / 1996م.
· محمود أحمد درویش، عمائر رشید وما بها من التحف الخشبیة فی العصر العثمانی، مجلدان، مخطوط رسالة ماجستیر کلیة الآثار – جامعة القاهرة، 1989م.
· نعمت محمد أبو بکر، المنابر الخشبیة فی مصر حتى نهایة العصر المملوکی، مخطوط رسالة ماجستیر، کلیة الآثار – جامعة القاهرة، 1968م.
· هدایت تیمور، جامع الملکة صفیة دراسة أثریة معماریة، مجلدان، مخطوط رسالة ماجستیر غیر منشورة، کلیة الآثار، جامعة القاهرة، 1977م.
رابعاً: المراجع الأجنبیة:
· دیماند (م. س)، الفنون الإسلامیة، ترجمة أحمد محمد عیسى، مراجعة وتقدیم أحمد فکری، ط 3، دار المعارف، القاهرة، 1948م.
· فوکاس (ألفرید)، المواد والصناعات عند قدماء المصریین، ترجمة د/ زکی إسکندر ومحمد زکریا غنیم، ط 1، مکتبة مدبولی، 1411هـ / 1991م.
· ڤیت (چاستون)، دلیل موجز لمعروضات دار الآثار العربیة، ترجمة بتصرف د/ زکی محمد حسن، وزارة المعارف العمومیة، القاهرة، 1939م.
· مالدونادو (باسیلیو بابون)، الفن الإسلامی فی الأندلس (2) (الزخارف النباتیة)، ترجمة علی إبراهیم علی المنوفی، مراجعة أ. د/ محمد حمزة الحداد، العدد (354)، المجلس الأعلى للثقافة، المشروع القومی للترجمة، ط 1، 2002م.