Bakry, Wael, Helmy Zeyada, Ahmed. (2016). Shiite inscriptions in the remaining Dervish lodge in central Anatolia In light of Tekke of Said Battal Gazi in Eskişehir and Tekkeof Mevlana in konya "Archaeological and technical study". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19(19), 708-741. doi: 10.21608/cguaa.2016.29537
Wael Bakry; Ahmed Helmy Zeyada. "Shiite inscriptions in the remaining Dervish lodge in central Anatolia In light of Tekke of Said Battal Gazi in Eskişehir and Tekkeof Mevlana in konya "Archaeological and technical study"". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19, 19, 2016, 708-741. doi: 10.21608/cguaa.2016.29537
Bakry, Wael, Helmy Zeyada, Ahmed. (2016). 'Shiite inscriptions in the remaining Dervish lodge in central Anatolia In light of Tekke of Said Battal Gazi in Eskişehir and Tekkeof Mevlana in konya "Archaeological and technical study"', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19(19), pp. 708-741. doi: 10.21608/cguaa.2016.29537
Bakry, Wael, Helmy Zeyada, Ahmed. Shiite inscriptions in the remaining Dervish lodge in central Anatolia In light of Tekke of Said Battal Gazi in Eskişehir and Tekkeof Mevlana in konya "Archaeological and technical study". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2016; 19(19): 708-741. doi: 10.21608/cguaa.2016.29537
Shiite inscriptions in the remaining Dervish lodge in central Anatolia In light of Tekke of Said Battal Gazi in Eskişehir and Tekkeof Mevlana in konya "Archaeological and technical study"
1Assistant prof. At faculty of Archaeology, svu, un
2Assistant lecturer at faculty of Archaeology, svu, un.
المستخلص
Sufism Spread in Anatolia after the Battle of Mlazkurd 463 AH / 1071 AD, and it had been supported by the state - Seljuk and Ottoman - to be supportive in all fields and conditions, whether religious, political or social, so Dervish lodge spread in every spot of the state, and study aims to shed light on a group of Shiite inscriptions which written in Sunni Dervish lodge in central Anatolia, and get answer for questions, what are the formats and contents of these inscriptions and their meanings? What are the reasons behind Writing Shiite inscriptions in Sunni religious constructions? What are the crossings that have moved through which the Shiite effects to Anatolia? What are the positions of those inscriptions are and what is the relation between inscriptions and its position? When those inscriptions had been written?? And Did Similar inscriptions find in same Dervish lodge in Anatolia and Istanbul?? To answer for all previous questions had been followed a field study method, descriptive, analytical.
انتشر التصوف بمنطقة الأناضول بعد معرکة ملازکرد 463 هـ / 1071 م بصورة کبيرة، ودعمته الدولة – السلجوقية ومن بعدها العثمانية – لکي ليکون الداعم لها في شتيء نواحي الحياة سواء الدينية أو السياسية أو الاجتماعية، لذا انتشرت منشآت التصوف في کل بقعة من بقاع الدولة، وتهدف هذه الدراسة إلى إلقاء الضوء على مجموعة من النقوش والکتابات ذات المدلول الشيعي على بعض منشآت التصوف السنية بوسط الأناضول، مع محاولة الإجابة على بعض التساؤلات من بينها، ما هي صيغ ومضامين تلک الکتابات ومدلولاتها؟ ما هي أسباب وجود مثل هذه العبارات الشيعية بمنشآت دينية سنية؟ ما هي المعابر التي انتقلت من خلالها هذه التأثيرات الشيعية الى الاناضول؟ ما هي مواضع تلک العبارات وهل لذلک مدلول معين؟ وهل لتلک العبارات علاقة بالمواضع المنقوشة عليها؟ وهل انتشرت تلک العبارات في فترات زمنية معينة؟؟ وهل انتشرت عبارات مماثلة في المدلول بتکايا نفس الطرق بالأناضول واستانبول؟؟ واتبعت منهجية الدراسة الميدانية، الوصفية، التحليلية.
- إبراهیم بک حلیم، تاریخ الدولة العثمانیة العلیة المعروف بالتحفة الحلیمیة فی تاریخ الدولة العلیة، مؤسسة الکتب الثقافیة، بیروت، 1988م.
- أبوعبدالله محمد بن عبد الله اللواتی الطنجی (ت 779 هـ / 1377 م)، رحلة ابن بطوطة المسماة تحفة النظار فی غرائب الأمصار وعجائب الأسفار، أکادیمیة المملکة المغربیة، سلسلة التراث، الرباط، 1997 م.
- أبى العباس أحمد بن یحیى بن جابر البلاذری، فتوح البلدان، حققه عبدالله أنس الطباع، عمر أنس الطباع، مؤسسة المعارف للطباعة والنشر، بیروت، (د.ت).
- أبى الفضل جمال الدین محمد بن مکرم ابن منظور الأفریقی المصری (ت 711 هـ / 1311 م)، لسان العرب، دار المعارف، القاهرة، (د. ت).
- أبی الحسن على بن أبى الکرم ابن عبدالحلیم محمود بن عبد الکریم بن عبد الواحد الشیبانى ت 630هـ /1232 م)، الکامل فی التاریخ، راجعه وصححه محمد یوسف الدقاق، دار الکتب العلمیة، بیروت، 1987م.
- أبی جعفر محمد بن جریر الطبری ت 310 / 992 م، تاریخ الطبری تاریخ الرسل والملوک، تحقیق محمد أبو الفضل إبراهیم، دار المعارف بمصر، ط 2، القاهرة، (د.ت).
- خیرالدین الزرکلی، الأعلام قاموس تراجم لأشهر الرجال والنساء من العرب والمستعربین والمستشرقین، دار العلم للملاین، بیروت، ط 15، 2002 م.
- شهاب الدین أبوالعباس أحمد بن على القلقشندى ت821هـ/ 1418 م)،
- الشهرستانى، الملل والنحل، تحقیق محمد سید کیلانی، الجزء الأول، دار صَعب، بیروت – لبنان 1406هـ/1986م.
- صدر الدین أبى الحسن على بن السید الإمام الشهید أبى الفوارس ناصر بن على الحسینی، أخبار الدولة السلجوقیة، صححه محمد إقبال، لاهور، 1933م.
- عزتلو یوسف بک آصاف، تاریخ سلاطین بنی عثمان من أول نشأتهم حتى الآن، کلمات عربیة للترجمة، القاهرة، 2012 م.
- عماد الدین محمد بن محمد بن حامد الأصفهانی (ت 597 هـ / 1204 م)، تاریخ دولة ال سلجوق، اختصار الشیخ الفتح بن على بن محمد البنداری الأصفهانی، شرکة طبع الکتب العربیة، القاهرة، 1900 م.
1- ضوء الصبح المسفر وجنى الدوح المثمر " مختصر صبح الأعشى فی صناعة الإنشا "، القاهرة، 1906م.
2- کتاب صبح الأعشى، دار الکتب المصریة، القاهرة، (د.ت).
- شهاب الدین أبى عبد الله یاقوت الحموی الرومی البغدادی ت 626هـ / 1228 م)، معجم البلدان، دار صادر، بیروت، 1977م.
- إبراهیم جمعة، دراسة تطور الکتابات الکوفیة على الأحجار فی مصر فی القرون الخمسة الأولى مع دراسة مقارنة لهذه الکتابات فی بقاع العالم الإسلامی، دار الفکر العربی، القاهرة، 1969 م.
- ابن أبی العـز الحنفی صدر الدین محمد بن علاء الدین الصالحی الدمشقی ت792هـ / 1389 م، شرح العقیدة الطحاویة، تحقیق أحمد شاکر، وزارة الشؤون الإسلامیة والأوقاف والدعوة والإرشاد، الریاض، 1418هـ.
- أبو الطیب محمد صدیق خان القِنَّوجی، قطف الثمر فی بیان عقیدة أهل الأثر، وزارة الشؤون الإسلامیة والأوقاف والدعوة والإرشاد، المملکة العربیة السعودیة 1421هـ.
- أحمد عطیة الله، القاموس الإسلامی، المجلد الأول، الطبعة الأولى، القاهرة 1963م.
- أحمد عقله المومنی وآخرون، الجغرافیا الإقلیمیة للعالم قارة آسیا، دار الکندی للنشر والتوزیع، عمان، 1999 م، ص 190؛ محمد خمیس الذوکة، أوراسیا دراسة فی الجغرافیة الإقلیمیة، دار المعرفة الجامعیة، الإسکندریة، 2000 م.
- ادهام محمد حنش، الخط العربى فی الوثائق العثمانیة، عمان ،1998 م، ص166-168.
- إسماعیل أحمد یاغی، الدولة العثمانیة فی التاریخ الإسلامی الحدیث، مکتبة العبیکان، الریاض، 1996.
- أکمل الدین احسان اوغلی وآخرون، الدولة العثمانیة تاریخ وحضارة، نقله للعربیة صالح سعداوی، مرکز البحوث للتاریخ والفنون والثقافة الإسلامیة باستانبول، استانبول، 1999م.
- آنا ماری شیمل، الأبعاد الصوفیة فی الإسلام وتاریخ التصوف، ترجمة محمد إسماعیل السید ورضا حامد، منشورات الجمل، بغداد، 2006 م.
- فهمى هویدى، إیران من الداخل، مرکز الأهرام للترجمة والنشر، القاهرة 1987م.
- محمد عبد الشافی المغربی، آسیا الصغرى.
- محمد عبد العزیز مرزوق، مساجد القاهرة قبل عصر الممالیک، مطبعة عطایا بمصر، القاهرة، 1942 م.
- محمود محمد الحویری، تاریخ الدولة العثمانیة فی العصور الوسطى، المکتب المصری لتوزیع المطبوعات، القاهرة، 2002 م.
- مصطفی برکات، الألقاب والوظائف العثمانیة دراسة فی تطور الألقاب فی مصر منذ الفتح العثمانی لمصر حتی إلغاء الخلافة العثمانیة من خلال الآثار والوثائق والمخطوطات، دار غریب للطباعة والنشر والتوزیع، القاهرة، 2000 م.
- مولانا جلال الدین الرومی، مثنوی، ترجمه وشرحه وقدمه إبراهیم الدسوقی شتا، المجلس الأعلى للثقافة، المشروع القومی للترجمة، 1996م.
- ناصر بن عبدالله بن على القفاری، أصول مذهب الشیعة الإمامیة الإثنی عشریة عرض ونقد، ط 2، 1994 م.
- نبیلة إبراهیم، سیرة الأمیرة ذات الهمة، القاهرة، د. ت.
- محمود مزروعة، دراسات فی الفرق الإسلامیة، الجزء الأول " الشیعة "، 1978م.
الرسائل العلمیة:
- حنان عطیة الله ضیف الله المعبدى، التصوف وآثاره فی ترکیا إبان العصر العثمانی عرض ونقد، رسالة دکتوراه، غیر منشورة، قسم الدراسات الإسلامیة، تکیة التربیة للبنات بمکة، جامعة أم القرى، 1429 هـ.
- رشاد محمد خمیس عویس، سیرة سید بطال غازی فی القصص الشعبی الترکی وأثر الصراع الإسلامی البیزنطی فیها، رسالة دکتوراه، غیر منشورة، قسم اللغة الترکیة، تکیة الآداب، جامعة عین شمس، 1988 م.
- علاء الدین بدوى محمود محمد الخضری، فن الخط العربی على التحف الفنیة السلجوقیة والمغولیة دراسة أثریة فنیة مقارنة، رسالة دکتوراه، غیر منشورة، قسم الآثار الإسلامیة، تکیة الآثار، جامعة جنوب الوادی، 2011 م.
- ماهر سمیر عبد السمیع، النقوش الکتابیة الشیعیة على الفنون الإسلامیة الإیرانیة فی العصر الصفوی دراسة أثریة فنیة، رسالة ماجستیر، غیر منشورة، قسم الآثار الإسلامیة، تکیة الآثار، جامعة جنوب الوادی، 2014 م.
- نوره عبد الله باذیان، قونیة عاصمة سلطنة سلاجقة الروم دراسة تاریخیة وحضاریة، رسالة دکتوراه، غیر منشورة، تکیة الشریعة والدراسات الإسلامیة، جامعة أم القرى، 1994 م.
المجلات والدورات العربیة:
- صادق على حسین وآخرون، الخصائص البیئیة لنهر الفرات فی مدینة الناصریة الاختلافات الفصیلیة فی بعض العوامل الفیزیائیة والکیمیائیة،مجلة جامعة ذی قار،2006 م،العدد الثانی،مج 2.
المراجع الأجنبیة:
- أحمد بیرجندى، مناقب ومراثى أهل البیت، چاپ أول، 1374ش.
- Arthur Upham Pope, and others, A Survey of Persian Art from Prehistoric Times to the Present, Volume.6, Oxford University, Press London and New York, 1993.
- Canan Parla, Seyit gazi Külliyesi, Anadolu Üniversitesi Ed. Fak. Sanat Tarihi Bölümü Öğretim Üyesi, 2010.
- Erdoğan Erol, Mevlana’s life, works and the mevlana museum, anadolu manşet gazete cilik uğuraltun, Konya, 2011.
- Erdoğan Erol, Mevlana’s life, works and the mevlana museum, anadolu manşet gazete cilik uğuraltun, Konya, 2011.
- Erol Altınsapan, and other, Eskişehir Selçuklu ve Osmanlıyapıları І, CIP- Anadolu Ünivessiteesi Kütüphane ve dokÜmantasyon merkezi, Eskişehir, 2004.
- Fatih Başkaya, Seyyid Battal Gazi Külliyesi, Türk Sanat Tarihi II, T.C. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, 2009.
- Hasan Köksal, Battal Gazi Destanı’nın Komşu Milletlere Ait destanlarla Olan İlişkisi, II. Battal Gazi ve Malatya Çevresi Halk Kültürü Sempozyumu-Tebliğler, Ankara, 2007.
- Haşim karpuz, Anadolu Selçuklu Mimarisi, selçuk üniversitesi yasatma ve gekistirme vakfı , konya , 2001.
- Hermann Forkl and others, Die Gärten Des Islam, printed and bound By Staibt Mayer, Stuttgart, edition hansjorg Mayer, Autoren und Fotografen, Haus der Kulturen der Welt, Berlin, 1994.
- Ibrahım Hakkı Konyalı, konya, konya tarIhı,Memleket Gazetesi yayInlarI , konya , 2007.
- Ilyas Kücükcan, Battal Gazi Külliyesi, Mustafa Özçelik، Seyyid Battal Gazi Külliyesim, T.C. Eskişehir ValiliĞi, Ankara, 2009.
- J-M Rogers, and other, Topkapi Sarayi, Les Éditions Du Jaguar, Paris 1988.
- Mehmet Önder, Mevlana ve Türbesi, doğan kardeş yayınları A. ş. Basımevi, ıstanbul ,1957.
- The Arts Council of Great Britain، The Arts of Islam، " Hayward Gallery 8 April – 4 July 1976 " Westerham Press Ltd., England 1976.
- Yağmur Say, Seyyid Battal Gazi Külliyesi Kültü ve Seyyid Battal Gazi Külliyesi, Tarihte Eskişehir Sempozyumu-I, 2-4 Kasım 1998، Eskişehir, 2001.
- zaki atçeekkn, konya daki selçuklu yapılarının osmanlı devrinde bakımı ve kullanılması, türk tatih kurumu basımevi , ankara ,1998.
الدوریات الأجنبیة:
- Ahmet yaşer Ocak, Battal Gazi, Turkiye Diyanet vakfi Islam ansiklopedisi, Istanbul,1992, Cilt 5.
- NEJAT GÖYÜNÇ، Anadolu Türkiye'nin Asya kıtası üzerinde bulunan kesimi , islam ansiklopedisi, 1991, Ankara, cilt 3.
- Hassan Celal and other، TÜRKLER, YENĠ TÜRKĠYE YAYINLARI, ANKARA, 2002, Cilt 21.