Khalil, Emad. (2012). السفن والموانئ في البحر المتوسط من العصر الکلاسيکي إلي العصر الرومانيShips and Harbours in the Mediterranean From the Classical to the Roman Period. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 15(15), 682-711. doi: 10.21608/cguaa.2012.34103
Emad Khalil. "السفن والموانئ في البحر المتوسط من العصر الکلاسيکي إلي العصر الرومانيShips and Harbours in the Mediterranean From the Classical to the Roman Period". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 15, 15, 2012, 682-711. doi: 10.21608/cguaa.2012.34103
Khalil, Emad. (2012). 'السفن والموانئ في البحر المتوسط من العصر الکلاسيکي إلي العصر الرومانيShips and Harbours in the Mediterranean From the Classical to the Roman Period', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 15(15), pp. 682-711. doi: 10.21608/cguaa.2012.34103
Khalil, Emad. السفن والموانئ في البحر المتوسط من العصر الکلاسيکي إلي العصر الرومانيShips and Harbours in the Mediterranean From the Classical to the Roman Period. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2012; 15(15): 682-711. doi: 10.21608/cguaa.2012.34103
السفن والموانئ في البحر المتوسط من العصر الکلاسيکي إلي العصر الرومانيShips and Harbours in the Mediterranean From the Classical to the Roman Period
أستاذ مساعد الآثار البحرية – قسم الآثار والدراسات اليونانية والرومانية – کلية الآداب – جامعة الإسکندرية
المستخلص
يتناول هذا البحث النظم السياسية التي طرأت علي شرق البحر الأبيض المتوسط بدءاً من العصر الکلاسيکي ثم العصر الهللينستي وانتهاءاً بعصر الإمبراطورية الرومانية وانعکاس تلک النظم علي صناعة السفن الحربية والتجارية وتصميم الموانئ خلال تلک الفترات المتعاقبة. ففي ظل نظام دولة المدينة في بلاد اليونان خلال العصر الکلاسيکي ظهرت عدة طرز من السفن الحربية کانت من أهمها السفن الثلاثية (الترايريم) والتي لعبت دورا محوريا في المعارک البحرية في تلک الفترة. کذلک ظهرت فکرة الفصل بين الموانيء الحربية والموانئ التجارية. ثم بانتقال البحر المتوسط إلي نظام الممالک الهللينسية، تطورت أنواع وأحجام السفن تطوراً کبيراً، کما زادت قدرات وأحجام الموانئ بشکل ملحوظ لتستوعب الزيادة الکبيرة في حجم التبادل التجاري. من ناحية أخري، نجد أنه مع توحد البحر المتوسط تحت حکم الإمبراطورية الرومانية ومع حالة السلام الروماني Pax Romana التي سادت البحر المتوسط، فقد حدث تغير ملحوظ في أنواع وأحجام السفن الحربية والتجارية التي انتشرت في أرجاء البحر المتوسط حتي نهاية العصر الإمبراطوري المبکر. وقد انعکس ذلک أيضا علي تصميم وبناء الموانئ التجارية والحربية خاصة في ظل تميز الرومان من تفوق في عمارة الموانئ. ومن ثم، فإن هذا البحث يتناول التطورات التي طرأت علي النشاط البحري في البحر المتوسط ارتباطاً بالتغيرات الساسية منذ القرن الخامس قبل الميلاد وحتي القرن الثالث الميلادي.
This paper deals with the political systems that have prevailed in the Eastern Mediterranean and their reflection on maritime naval and merchant activities. The paper starts with the Classical period then the Hellenistic period and finally the age of the Roman Empire. For each of the ears, the research examines its main features and characteristics, and the reflection of those political regimes on the developments of warships and merchant vessels. For example, under the city-state system in Classical Greece several types of warships appeared including the popular (Tireme), which played a pivotal role in the naval battles of that period. Moreover, the separation between military ports and commercial ports was predominant. Then during the Hellenistic period, new types of warships appeared and there was a significant increase in the volume of trade and exchange. Finally, under the rule of the Roman Empire and with the state of Roman Pax Romana that dominated the Mediterranean, there has been a marked change in the types and sizes of warships and commercial spread across the Mediterranean until the end of the imperial era .Hence, this research deals with developments in the maritime activity in relation to the political regimes from the fifth century BC to the third century AD.
تشارلزورث، م. ب. الإمبراطوریة الرومانیة. ترجمة رمزی عبده جرجس. الهیئة المصریة العامة للکتاب. القاهرة. 1999
حسین الشیخ. العصر الهللینستی. دار المعرفة الجامعیة. الإسکندریة 1996
حسین الشیخ. الیونان. دار المعرفة الجامعیة. الإسکندریة. 1993
فادیة أبو بکر. دراسات فی العصر الهللینستی. دار المعرفة الجامعیة. الإسکندریة 1998
لطفی عبد الوهاب یحی. مقدمة فی التاریخ الحضاری. دار المعرفة الجامعیة. الإسکندریة. 1991.
مصطفی العبادی. الإمبراطوریة الرومانیة. دار المعرفة الجامعیة. الإسکندریة. 1996
- المراجع الأجنبیة:
Blackman, D. Ancient Harbours in the Mediterranean II. International Journal of Nautical Archaeology. 1982. 11.3: 185-211
Blackman, D. Roman Shipsheds. In Hohlfelder, R. L. (ed.) The Maritime World of Ancient Rome. Supplementary Volume VI. University of Michigan Press. Michigan. 2008. pp. 23-36
Braudel, F. 2002. The Mediterranean in the Ancient World. Penguin Books. London.
Carlson, D. A Wreck of the Golden Age of Greece: Tektaş Burnu, Turkey. In Bass, G, (ed.). Beneath the Seven Seas. Thames & Hudson. London. 2005. pp. 64-71
Casson, L. Ancient Trade and Society. Wayne State University Press. Detroit. 1984.
Casson, L. Ships and Seamanship in the Ancient World. The Johns Hopkins University Press. Baltimore. 1995.
Casson, L. The Ancient Mariners. Princeton University Press. Princeton. 1991.
Casson, L. Travel in the Ancient World. The Johns Hopkins University Press. Baltimore. 1994
Colin, A. Land Transport in Roman Egypt. Oxford University Press. Oxford. 2007.
De Blois,L. & Van der Spek, R.J. An introduction to the Ancient World. Routledge. London. 2000.
De Graauw, A. A 20th Century Engineer's Viewpoint of the Eastern Harbour of Alexandria. In Goddio, F. et al. (eds.) Alexandria: The Submerged Royal Quarters. Periplus. London. 1998. pp. 53-58
Frost, H. Ancient Harbours and Anchorages in the Eastern Mediterranean. In UNECO. Underwater Archaeology: A Nascent Discipline. UNESCO. Paris. 1972. pp. 95-114
Goddio, F. & Bernand, A. Sunken Egypt: Alexandria. Periplus. London. 2004.
Goddio, F. The Topography of the Submerged Royal Quarters of the Eastern Harbour of Alexandria. In Goddio, F. et al. (eds.) Alexandria: The Submerged Royal Quarters. Periplus. London. 1998. pp. I-52.
Grainger, J.D. Hellenistic and Roman Naval Wars 336-31 BC. Pen & Sword Books Ltd. South Yorkshire. 2011
Greene, K. The Archaeology of the Roman Economy. University of California Press. Berkeley. 1990.
Hölbl. G. A History of the Ptolemaic Empire. Routledge. London. 2001.
Hopkins, K. 2002. Rome, Taxes, Rents and Trade. In Scheidel, W. & Von Reden, S. (eds.) The Ancient Economy. Edinburg University Press. 2002. pp. 190-230.
Horden, P. & Purcell, N. The Corrupting Sea. Blackwell Oxford. 2002
Jackson, R. At the Empire's Edge: Exploring Rome's Egyptian Frontier. Yale University Press. New Haven. 2002.
Keay, S. Portus and the Alexandrian Grain Trade Revisited. Proceedings of the XVII International Congress of Classical Archaeology. Ministero Per I Beni E Le Attivita Culturali. Bollettino Di Archeologia Online. Volume Speciale. 2008 http://151.12.58.75/archeologia/bao_document/articoli/3_Keay_paper.pdf
Khalil, E. The Military Harbour of Ptolemaic Alexandria. Journal of the Hellenic Institute of Marine Archaeology. 2003. 7:71-85.
Meijer, F. A History of Seafaring in the Classical World. Croom Helm. London. 1986.
Morkot, R. The Penguin Historical Atlas of Ancient Greece. Penguin Books. London. 1996
Morrison, J. Long Ships and Round Ships. National Maritime Museum. London. 1980.
Morrison, J. S. Greek and Roman Oared Warships. Oxbow Monograph 62. Oxbow Books. Oxford. 1996.
Morrison, J. S. Hellenistic Oared Warships. In Gardiner, R. (ed.) The Age of the Galley. Conway Maritime Press. London. 1995. 66-77
Morrison, J.S., Coates, J.E. & Rankov, B. The Athenian Trireme. Cambridge University Press. Cambridge. 2000.
Muckelroy, K. (ed.). Archaeology Underwater: An Atlas of the World's Submerged Sites. McGrew-Hill Book Company. New York. 1980.
Murray, O. Polis. In Hornblower, S. & Spawforth, A. (eds.) The Oxford Classical Dictionary 3rd edition. Oxford University Press. Oxford. 1996.
Parker, A. J. Ancient Shipwrecks of the Mediterranean & the Roman Provinces. BAR International Series 580. British Archaeological Report. Oxford. 1992.
Parker, A. J. Ancient Shipwrecks of the Mediterranean & the Roman Provinces. BAR International Series 580. British Archaeological Report. Oxford. 1992.
Parker, A. J. Sea Transport and Trade in the Ancient Mediterranean. In Rice, E. E. (ed.) The Sea and History. Sutton Publishing. Gloucestershire. 1996. pp. 97-109.
Pitassi, M. The Roman Navy: Ships, Men & Warfare 350BC – AD 475. Seaforth Publishing. Yorkshire. 2012.
Pomey, P. Madrague de Giens Wreck. In Delgado, J. Encyclopeadia of Underwater and Maritime Archaeology. Yale University Press. New Haven. 1997
Rankov, B. Fleets of the Early Roman Empire: 32 BC – AD 324. In Gardiner, R. (ed.) The Age of the Galley. Conway Maritime Press. London. 1995. pp. 78-85
Rice, E.E. (ed.). The Sea and History. Sutton Publishing. Gloucestershire. 1996.
Rickman, G. Mare Nostrum. In Rice, E.E. (ed.) The Sea and History. Sutton Publishing. Gloucestershire. 1996. pp. 1-14
Rickman, G. The Corn Supply of Ancient Rome. Clarendon Press. Oxford. 1980.
Rouge, J. Ships and Fleets of the Ancient Mediterranean. Wesleyan University Press. Middletown. 1981.
Shaw, J. Greek and Roman Harbourworks. In Bass, G. (ed.). A history of Seafaring Based on Underwater Archaeology. Thames and Hudson. London. 1972. pp. 87-112.
Strabo. Geography. Translation by H.L. Jones. The Loeb Classical Library. London. 2001.
Thubron, C. The Seafarers: Ancient Mariners. Caxton Publishing Group. London. 2004.
Tilley, A. Seafaring on the Ancient Mediterranean. British Archaeological Report International Series 1268. Oxford. 2004.
Turfa, J. M. & Steinmayer. A. G. Jr. The Syracusia as a giant cargo vessel. The International Journal of Nautical Archaeology. 1999. 28.2: 105-125
Turfa, J.M. & Steinmayer, A.G. The Syracusia as a giant cargo vessel. The International Journal of Nautical Archaeology. 1999. 28.2: 105-125