Riad, Abdelbasset. (2018). "رمزية التمساح وعلاقتها بالأخلاق في الفکر المصري القديم" The Moral Aspects of The Crocodile in Ancient Egyptian Thought. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 21(21), 136-166. doi: 10.21608/cguaa.2019.55684
Abdelbasset Riad. ""رمزية التمساح وعلاقتها بالأخلاق في الفکر المصري القديم" The Moral Aspects of The Crocodile in Ancient Egyptian Thought". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 21, 21, 2018, 136-166. doi: 10.21608/cguaa.2019.55684
Riad, Abdelbasset. (2018). '"رمزية التمساح وعلاقتها بالأخلاق في الفکر المصري القديم" The Moral Aspects of The Crocodile in Ancient Egyptian Thought', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 21(21), pp. 136-166. doi: 10.21608/cguaa.2019.55684
Riad, Abdelbasset. "رمزية التمساح وعلاقتها بالأخلاق في الفکر المصري القديم" The Moral Aspects of The Crocodile in Ancient Egyptian Thought. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2018; 21(21): 136-166. doi: 10.21608/cguaa.2019.55684
"رمزية التمساح وعلاقتها بالأخلاق في الفکر المصري القديم" The Moral Aspects of The Crocodile in Ancient Egyptian Thought
Associate professor- Faculty of arts - Damanhour University –Egypt.
المستخلص
عد المصري القديم العالم الأخلاقي عالم قائم على الماعت (العدالة) وأنه على المرء أن يلتزم قيمها حتى يستقيم سلوکه، وبالتالي يضمن بقائه في محيط العالم النظامي الذي يقوم على تسير شئونه الإله الأعلى. وقد صور المصري القديم القيم الأخلاقية في أشکال مختلفة ومتنوعة کانت في غالبيتها ترتکز على سلوک الفرد في محيطه، واستخدم في تشکيل هذه التصورات رموز ومعاني ضمنية متعددة شکل التمساح فيها دورًا مهمًا خاصة في التعبير عن اعوجاج سلوک الفرد وتخطيه الحدود الأخلاقية والثقافية للمجتمع المصري القديم. ويهدف هذا البحث إلى توضيح الأهمية الأخلاقية للتمساح في الفکر المصري القديم وتبيان مدى تأثيره في خلق تصورات المصري القديم عن العالم الأخلاقي، بالإضافة إلى أهمية اتباع النظام الکوني وتقويم السلوک وعواقب الوقوع فريسة للهوى. The ancient Egyptian considered the moral world to be based on ma'at (justice) and that one must follow it. And thus, ensure that one stays in the logical world on which the highest god acts. The Ancient Egyptians imagined different and varied forms of moral values, most of which were based on the individual's behavior in his surroundings. In the formation of these perceptions, the Egyptians used various symbols and meanings, in which the Nile crocodile played an important role. This research aims to clarify the moral importance of the crocodile in ancient Egyptian thought and showing its impact in creating the ancient Egyptian perceptions of the moral world, in addition to the importance of following people to justice and the consequences of moral crime
أحمد أمین سلیم وسوزان عباس عبد اللطیف: دراسات فی تاریخ وحضارة مصر القدیمة (مصر) دراسة حضاریة، الإسکندریة 2004.
رشا فاروق السید محمد:نصائح دواختی دراسة لغویة تحلیلیة، رسالة دکتوراه غیر منشورة کلیة الآداب جامعة الإسکندریة، 2005.
رانیا مصطفی محمد عبد الواحد : الهیراطیقیة دراسة خطیة مقارنة لنصیین أدبیین دونا فی الدولة الحدیثة ، رسالة ماجستیر . الإسکندریة . 2002 .
عبد المنعم عبد الحلیم سید: دراسة مقارنة للتحذیر من الاعتداء على المقبرة فی نقوش المقابر فی کل من مصر الفرعونیة والجزیرة العربیة قبل الإسلام، فی البحر الأحمر وظهیره فی العصور القدیمة، الإسکندریة 2005.
ثانیًا المراجع الأجنبیة:
Assmann, J., "Weisheit, Schrift und Literatur im alten Ägypten," in: Assmann, A., (ed.), Weisheit Archäologie der literarischen Kommunikation III., München, 1991.
Blackman, A. M., Middle-Egyptian Stories: 1. The Story of Sinuhue 2. The Shipwrecked Sailor: Bibliotheca Aegyptiaca II., La Fondation Egyptologique Reine Elisabeth, Brussels, 1972.
Blackman, A.M., Eric Peet, T., "Papyrus Lansing: A Translation with Notes,'' in: JEA.11, No.3/4,1925.
Blumenthal, E., ''Die Erzählung des Sinuhe,'' in: Kaiser; Mythen und Epen, in: TUAT.III., 1990-7.
Bolshakov, O.; Soushchevski, G., "Hero and Society in Ancient Egypt," in: GM. 163, 1998.
Brunner-Traut, E., Ägyptische Mythenim Physiologus (zuKapitel 26, 25 und 11) in : W. Helck (ed.), Festschrift für Siegfried Schott zuseinem 70. Geburtstag Wiesbaden, 1968.
Butner, A., The Rhetoric and the Reality: Egyptian Conceptions of Foreigners during the Middle Kingdom (c. 2055-1650 BCE), University of Tennessee – Knoxville, 2007.
Caminos, R., Late -Egyptian Miscellanies, London, 1954.
De Buck, A., Egyptian Reading book, I., Leyden, 1948.
De Buck, A., The Egyptian Coffin Texts, Vol.VII., Chicago: University of Chicago Press,1935-61.
Erman, A., The literature of the ancient Egyptians, London, 1927.
Eyre , C., "Fate, Crocodiles and the Judgement of the Dead: Some Mythological Allusions in Egyptian Literature ,'' in: SAK. 4, 1976.
Eyre, C.,J., "The Semna Stelae: Quotation, Genre, and Functions of Literature, in Studies in Egyptology," ed. Sarah Israelit-Groll, Jerusalem: The Magnes Press, 1990.
Fox, M., and Wisc, M., "A study of Antef,"in: Orientalia. 46, 1977.
Fox, M., "The Cairo Love Songs,''in: JAOS. 100, N. 2, 1980.
Fox, M.," Love in the Love Songs," in:JEA. 67, 1981.
Galán, J. M., Cuatro Viajesen la Literatura del Antiguo Egipto,Consejo superior de investigaciones cientificas,, Madrid, 2000.
Gardiner, A. H., The Admonitions of an Egyptian Sage, from a Hieratic Papyrus in Leiden ( Pap. Leiden 344 Recto), Leipzig, 1909.
Gardiner, A., Die Geschichte des Sinuhe und die Hirtengeschichte, (Erman.,A., LiterarischeTexte des MittlerenReiches , II.,) Leipzig 1909.
Gardiner, A., The Eloquent Peasan, JEA. 9, No. 1/2, 1923.
Gardiner, A. H., Late- Egyptian Miscellanies, Bibliotheca Aegyptiaca VII., Bruxelles, 1937.
Gardiner, A., "The House of Life," in: JEA. 24, 1938.
Goedicke, H., "The Story of a Herdsman," in: CdE. 45, 1970.
Goedicke, H., "Thoughts about Papyrus Westcar, "in: ZÄS. 120, 1993.
Guglielmi, W., "Eine Lehre für einen reiselustigen Sohn (Ostrakon Oriental Institute 12074)," in: WeltOr. 14, 1983.
Helck, W., Die Lehre des Dwa-Htii, KÄT. 2, Wiesbaden, 1970.
Kitchen, K.A., Poetry of Ancient Egypt, Documenta Mundi, Aegyptiaca 1; Jonsered: Paul Astroms, 1999.
Koch, R., Die Erzählung des Sinuhe, in: BAe. 17, Bruxelles 1990.
Lichtheim ,M .,"The Songs of the Harpers," in: JNES ., 4.,N.3, Chicago 1945.
Lichtheim, M., Ancient Egyptian Literature A Book of Readings, 3 Vols., London, Berkeley: University of California Press, 1973-1980.
Lichtheim, M., "Didactic Literature," in: Loprieno, Ancient Egyptian Literature: History and Form,in: PdÄ. 10, (Leiden: E.J. Brill, 1996).
Lloyd, A. B., "Once More Hammamat Inscription191," in: JEA. 61, 1975.
Loprieno, A., "Travel and space in Egyptian literature," in: Colloquium Rauricum 9, Mensch und Raum der Antike bis zur Gegenwart, K.G. Saur München. Leipzig, 2006.
Luiselli, M. M., "Religion und Literatur Überlegungen zur Funktion der"persönlichen Frömmigkeit" in der Literatur des Mittleren und Neuen Reiches," in: SAK. 36, 2007.
Moers, G., "Bei mir wird es Dir gut ergehen, denn Du wirst die Sprache Ägyptens hören!': Verschieden und doch gleich: Sprache als identitätsrelevanter Faktor im pharaonischen Ägypten." In:U-C. Sander and F. Paul (eds.)Muster und Funktionen kultureller Selbst- und Fremdwahrnehmung: Beiträge zur internationalen Geschichte der sprachlichen und literarischen Emanzipation, Göttingen, 2000.
Moers, G., Fingierte Welten in der Ägyptischen Literatur Des 2. Jahrtausends V CHR. Grenzüberschreitung, Reisemotiv und Fiktionalität, in: Probleme der Ägyptologie, Vol.19, Leiden; New York; Köln, 2001.
Müller, M., Die Liebespoesie der alten Ägypter, zweite unveranderte auflage, Leipzig, 1932.
Mwanika, E.,N., Ancient Egyptian Identity , MA., Department of History Miami University Oxford, Ohio (2004).
O'Dell, E.J., Excavating The Emotion Landscape of Ancient Egyptian Literature,PhD., Brown University , Rhode Island 2008.
Parkinson, R. B., The tale of the Eloquent peasant, Oxford, 1991.
Riad, A.R., The Functioning of Fiction in Ancient Egyptian Literature, PhD, Oviedo University, Spain 2015.
Ritrer, R. K., "The romance of Setna Khaemuas and the mummies (Setna I) in: Simpson, W. K., The Literature of Ancient Egypt, An Anthology of Stories, Instructions, Stelae, Autobiographies, and Poetry. New Haven: Yale University Press, 2003.
Rodríguez, A., El papiro Westcar, Sevilla: Ediciones ASADE, 2003.
Salem, L., Memoria y recuerdo en el Reino Medio egipcio: Acerca de un mito de origen en el papiro Westcar, Tesis presentada para la obtención del grado de Doctora en Historia, Universidad Nacional de La Plata, Argentina, 2012.
Sethe, K., Ägyptische Lesestücke zum Gebrauch im akademischen Unterricht:Texte des Mittleren Reiches,Leipzig, 1928.
Simpson, W. K., "Belles Lettres and Propaganda," in: Loprieno, A., Defining Egyptian literature: Ancient texts and modern theories in: Antonio Loprieno (ed.); Ancient Egyptian Literature. History and Forms. Leiden, New York and Cologne, 1996.
Simpson, W.K., "King Cheops and the magicians," in: Simpson, W. K., The Literature of Ancient Egypt. An Anthology of Stories, Instructions, Stelae, Autobiographies, and Poetry. New Haven: Yale University Press, 2003.
Simpson, W.K., "The Story of Sinuhe," in: Simpson, W. K., The Literature of Ancient Egypt, An Anthology of Stories, Instructions, Stelae, Autobiographies, and Poetry. New Haven: Yale University Press, 2003.
Spiegelberg, W., "Eine neue Sammlung von Liebesliedern," in: Aegyptiaca. Festschrift für Georg Ebers, Leipzig, 1897.
Teysseire, P.M., The Portrayal of Women in the Ancient Egyptian Tale, PhD., Yale University, 1998.
Tobin, V.A., "The tale of the Eloquent Peasant ," in: Simpson, W. K., The Literature of Ancient Egypt, An Anthology of Stories, Instructions, Stelae, Autobiographies, and Poetry. New Haven: Yale University Press, 2003.
Toro Rueda, M., Das Herz in der ägyptischen Literatur des zweiten Jahrtausends v. Chr.Untersuchungen zu Idiomatik und Metaphorik von Ausdrücken mit jb und HAtj, Dissertation zur Erlangung des Doktorgrads an der Philosophischen Fakultät der Georg-August-Universität Göttingen, Göttingen, 2003.
Wente, E.F., "The blinding of Truth by Falsehood," in: Simpson, W. K., The Literature of Ancient Egypt, An Anthology of Stories, Instructions, Stelae, Autobiographies, and Poetry. New Haven: Yale University Press, 2003.
Wente, E.F.," the tale of the two brothers," in: Simpson, W. K., The Literature of Ancient Egypt, An Anthology of Stories, Instructions, Stelae, Autobiographies, and Poetry. New Haven: Yale University Press, 2003.
Wieder, A., Altägyptische Erzählungen Form und Funktion einer literarischen Gattung, Promotionsschrift im Fach Ägyptologie,Philosophische Fakultät an der Ruprecht Karls-Universität, Heidelberg, 2007.
Zaba, Les Maximes de Ptahhotep , Prague, 1957.
Zandee, Jan, Death as an Enemy, According to Ancient Egyptian Conception, in Studies in History of Religions(Supplements to Numen), Lieden, 1960.