الشيوخي, روان. (2021). جائحة کورونا واثرها السلبي على الحرم الإبراهيمي الشريف. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 24(1), 525-539. doi: 10.21608/cguaa.2021.61376.1081
روان الشيوخي. "جائحة کورونا واثرها السلبي على الحرم الإبراهيمي الشريف". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 24, 1, 2021, 525-539. doi: 10.21608/cguaa.2021.61376.1081
الشيوخي, روان. (2021). 'جائحة کورونا واثرها السلبي على الحرم الإبراهيمي الشريف', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 24(1), pp. 525-539. doi: 10.21608/cguaa.2021.61376.1081
الشيوخي, روان. جائحة کورونا واثرها السلبي على الحرم الإبراهيمي الشريف. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2021; 24(1): 525-539. doi: 10.21608/cguaa.2021.61376.1081
جائحة کورونا واثرها السلبي على الحرم الإبراهيمي الشريف
نظرا للأهمية الدينية للمسجد الابراهيمي فهو رابع الأماکن المقدسة أهمية عند المسلمين بعد المسجد الأقصى وثالث الحرمين الشريفين، فإنه يعتبر مرکزا للصراعات الجارية بين اليهود والمسلمين في مدينة الخليل في فلسطين ،وبالتالي قام الاحتلال الصهيوني بتقسيمه و هذه المادة تعُرف بالتقسيم الزماني والمکاني للحرم الإبراهيمي في مدينة الخليل، وتشرح أبعاده المختلفة التي انعکست على حياة السکان الفلسطينيين وطمس تاريخ المباني التاريخية والإسلامية والتراث الفلسطيني، مما يقدم نموذجًا مشابها لعمليات التهويد والتقسيم الزماني والمکاني في المسجد الأقصى بشکل مماثل. وقد قام الاحتلال بتقسيم المسجد الابراهيمي إلى مسجد للمسلمين وکنيس لليهود عنوة واکراها.. (وما کَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا ولکن کَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا کَانَ مِنَ الْمُشْرِکِينَ) صدق الله العظيم وقد تم وضعه تحت حراسة أمنية إسرائيلية مشددة وتم تحويله الى ثکنة عسکرية واستيطانية استعمارية. لم يکتفي الاحتلال بمصادرة ثلثي الحرم الابراهيمي بل استمرت الهيمنة والسيطرة على الثلث الاخر ووضع الحواجز والابراج والبؤر الاستيطانية وقامت بأعمال حفريات داخل الحرم الابراهيمي مستغلة جائحة الکورونا والاغلاق الشامل الذي حصل في فلسطين. وإننا نتناول قي هذه الورقة العلمية اهم القضايا التي يتعرض لها الحرم الابراهيمي الشريف من تقسيم وتهويد وطمس معالم الغار الشريف وقبور الأنبياء والتلاعب بجدران الحرم والأماکن الدينية والاثرية وتزوير الحقائق وتخريب الاثار...
Corona pandemic and its negative impact on the Ibrahimi Mosque
?
Due to the religious importance of the Ibrahimi Mosque, it is the fourth most important holy place for Muslims after Al-Aqsa Mosque and the third of the two holy mosques. It is considered a center for the ongoing conflicts between Jews and Muslims in the city of Hebron in Palestine. Therefore, the Zionist occupation divided it. This article defines the temporal and spatial division of the Ibrahimi Mosque in the city of Hebron, and explains its various dimensions that were reflected in the lives of the Palestinian population and the obliteration of the history of historical and Islamic buildings and Palestinian heritage, which presents a similar model for the Judaization processes and the temporal and spatial division in Al-Aqsa Mosque in a similar manner. The occupation divided the Ibrahimi Mosque into a mosque for Muslims and a synagogue for Jews by force and coercion.. (And Abraham was neither a Jew nor a Christian, but he was one inclining toward truth, a Muslim, and he was not of the polytheists) God Almighty is true It was placed under tight Israeli security guard and was transformed into a military and colonial settlement barracks. The occupation did not stop at confiscating two-thirds of the Ibrahimi Mosque, but rather continued to dominate and control the other third, placing barriers, towers, and settlement outposts, and carried out excavations inside the Ibrahimi Mosque, taking advantage of the Corona pandemic and the comprehensive lockdown that occurred in Palestine. In this scientific paper, we address the most important issues facing the Ibrahimi Mosque, including division, Judaization, obliteration of the landmarks of the Holy Cave and the graves of the prophets, tampering with the walls of the mosque, religious and archaeological sites, falsifying facts, and destroying antiquities...