. (2016). Representations Models of Children in Alexandrian sculpture Comparison between the Egyptian trend, Greek trend and mixed trend طرز تصوير الأطفال في فن النحت السکندريدراسة مقارنة بين الاتجاه المصري،الاتجاه اليوناني والاتجاه المختلط. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19(1), 398-426. doi: 10.21608/cguaa.2016.29545
. "Representations Models of Children in Alexandrian sculpture Comparison between the Egyptian trend, Greek trend and mixed trend طرز تصوير الأطفال في فن النحت السکندريدراسة مقارنة بين الاتجاه المصري،الاتجاه اليوناني والاتجاه المختلط". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19, 1, 2016, 398-426. doi: 10.21608/cguaa.2016.29545
. (2016). 'Representations Models of Children in Alexandrian sculpture Comparison between the Egyptian trend, Greek trend and mixed trend طرز تصوير الأطفال في فن النحت السکندريدراسة مقارنة بين الاتجاه المصري،الاتجاه اليوناني والاتجاه المختلط', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19(1), pp. 398-426. doi: 10.21608/cguaa.2016.29545
. Representations Models of Children in Alexandrian sculpture Comparison between the Egyptian trend, Greek trend and mixed trend طرز تصوير الأطفال في فن النحت السکندريدراسة مقارنة بين الاتجاه المصري،الاتجاه اليوناني والاتجاه المختلط. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2016; 19(1): 398-426. doi: 10.21608/cguaa.2016.29545
Representations Models of Children in Alexandrian sculpture Comparison between the Egyptian trend, Greek trend and mixed trend طرز تصوير الأطفال في فن النحت السکندريدراسة مقارنة بين الاتجاه المصري،الاتجاه اليوناني والاتجاه المختلط
Alexandria was a cultural center Gladiator known scientific life and intellectual for its museum and library, the main trends and innovations in the field of distinctive sculpture adding The Literary Guide adds clear indications that the Ptolemy's have sponsored art and artists, and that Alexandria was the leading center for art Hellenistic.
It was the circumstances of Alexandria and its environment and the multiplicity of components of the society Other elements shaping Hellenistic Art in Alexandria, and the art was in Alexandria, the product of three main components Macedonian class and Greece layer Egyptians adding to the Greek trend mixed traditional Egyptian and direction ancient Pharaonic.
So we can say that the school of Alexandria was a Greek features, but in the Egyptian detail.
He was filming children from undesirable topics among the artists of Alexandria due to their superiority and their ingenuity in portraying children so that other artists Hellenistic other schools did not share them.
The search will include a presentation of statues of children through school sculpture of Alexandria and a comparison between the Egyptian and the Greek trend direction and trend mixed and reach for the results of analytical and catalog the most important and most famous images that highlight the superiority of the Alexandrian sculptor carving children.
کانت الإسکندرية مرکزًا ثقافيًا مشهورًا معروف بالحياة العلمية و الفکرية لمتحفها ومکتبتها، کانت الإتجاهات الرئيسية والإبتکارات في مجال النحت مميزة بلإضافة إن الدليل الأدبي يضيف دلالات واضحة على أن البطالمة قاموا برعاية الفن والفنانون، وعلى ذلک فکانت الإسکندرية مرکزًا رائدًا في الفن الهللينستي . وقد کان لظروف الإسکندرية وبيئتها وتعدد العناصر المکونة لمجتمعها أثرفي تشکيل ملامح الفن الهللينستي في الإسکندرية ، وکان الفن في الإسکندرية نتاج ثلاث عناصر رئيسية هي الطبقة المقدونية وطبقة اليونان وطبقة المصريون بلإضافة إلى الاتجاه اليوناني المختلط والإتجاه المصري التقليدي القديم الفرعوني .
لذا يمکن القول أن مدرسة الإسکندرية کانت إغريقية الملامح ولکن في تفاصيلها المصرية .
وکان تصوير الأطفال من الموضوعات المستحبة لدى فناني الإسکندرية نظرًا لتفوقهم وبراعتهم في تصوير الأطفال بشکل لم يشارکهم فيه غيرهم من فناني المدارس الهللينستية الأخرى .
وسيشمل البحث على عرض لتماثيل الأطفال من خلال مدرسة النحت السکندرية وعقد مقارنة بين الإتجاه المصري والإتجاه اليوناني والإتجاه المختلط والتوصل للنتائج التحليلية وکتالوج بأهم وأشهر الصور التي تبرز مدى تفوق النحات السکندري في نحت الأطفال .
· محمد الشافعی، النحت فی العصر البطلمی، د.ن، القاهرة، 2008.
· محمد صبحی عبدالحکیم، مدینة الإسکندریة، مکتبة مصر، القاهرة، 1958.
· محمد عبد الفتاح السید، فن النحت الیونانی فی الإسکندریة، د.ن، الإسکندریة، 2003.
· محمود الفلکی، الإسکندریة القدیمة وضواحیها والجهات القریبة منها التی اکتشفت بالحفریات واعمال سبر الغور والمسح وطرق البحث الأثری، دار نشر الثقافة، الإسکندریة، 1966.
· وفاء الغنام، وسائل التعبیر الفنی عن الآلهه المصریة فی مصر البطلمیة والرومانیة, رسالة ماجستیر غیر منشورة, کلیة الآداب، جامعة الإسکندریة، 1985.
· ول دیورانت، قصة الحضارة، حیاة الیونان، المجلد السابع، ترجمة محمد بدران، الإدارة الثقافیة فی جامعة الدول العربیة، 1968.
المراجع الأجنبیة
* Andrew, S., Greek Sculpture, Yale, 1990. * Bianchi, R.S., Cleopatra's Egypt, Age of Ptolemy's, the Brooklyn Museum, 1988.
* Bieber, M., the sculpture of the Hellenistic age, New York, 1961.
* Burn, L., the British Museum of Greek and Roman Art, British Museum Press, London, 1991.
* Charbonnesux, J., Hellenistic Art, New York, 1971.
* Fazzini, R.A., Ancient Egyptian Art in the Brooklyn Museum, Brooklyn, 1988.
* Fullerton, M.D., Greek Art, Cambridge Uni .Press, 2000.
* Gagarin, M., the Oxford Encyclopedia of Ancient Greece and Rome, Vol.1, Oxford University Press, 2010.
* Havelock, Ch., Hellenistic Art, New York, 1981.
* John, B., Greek Sculpture: The Late Classical Period, 1995.
* Kleiner, Diana, Roman sculpture, New Haven, Yale Uni. press, 1992.
* Kyriakos, S., & Robert S., Alexandrian Sculpture in the Greco-Roman Museum, Bibliotheca Alexandrina, Alexandria, 2012.
* Lawrence, A.W., later Greek sculpture and its Influence on East and West, New York, 1927.
* Pollitt, J., Art in the Hellenistic Age, Cambridge Uni. Press, 1986.
* Rudalf, P., History of classical scholarship from the beginning to the end of the Hellenistic age, Oxford, 1968. * Smith, R., Hellenistic Sculpture, 1991. * Stanwick, P.E.," A Royal Ptolemaic Busting Alexandria", Journal of American Center in Egypt, No29, 1992.
Walbanke, F., the Hellenistic World, London, 1981. *
* Walker, Susan, Roman Art, British museum Press, London, 1991.