Abdelmonem Hashad, Aml. (2017). Depiction of Pegasus's wings in Art Since 7th century B.C even end of 6th century A.D تصوير أجنحة بيجاسوس في الفن من القرن السابع ق.م. وحتى أواخر القرن السادس الميلادي. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 20(1), 472-502. doi: 10.21608/cguaa.2017.29549
Aml A. Abdelsamad Abdelmonem Hashad. "Depiction of Pegasus's wings in Art Since 7th century B.C even end of 6th century A.D تصوير أجنحة بيجاسوس في الفن من القرن السابع ق.م. وحتى أواخر القرن السادس الميلادي". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 20, 1, 2017, 472-502. doi: 10.21608/cguaa.2017.29549
Abdelmonem Hashad, Aml. (2017). 'Depiction of Pegasus's wings in Art Since 7th century B.C even end of 6th century A.D تصوير أجنحة بيجاسوس في الفن من القرن السابع ق.م. وحتى أواخر القرن السادس الميلادي', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 20(1), pp. 472-502. doi: 10.21608/cguaa.2017.29549
Abdelmonem Hashad, Aml. Depiction of Pegasus's wings in Art Since 7th century B.C even end of 6th century A.D تصوير أجنحة بيجاسوس في الفن من القرن السابع ق.م. وحتى أواخر القرن السادس الميلادي. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2017; 20(1): 472-502. doi: 10.21608/cguaa.2017.29549
Depiction of Pegasus's wings in Art Since 7th century B.C even end of 6th century A.D تصوير أجنحة بيجاسوس في الفن من القرن السابع ق.م. وحتى أواخر القرن السادس الميلادي
Prof.ass. Greek , Roman Faculty of Arts- Tanta University
المستخلص
Pegasus is a white mythological horse which is mentioned in the Greek mythology and in the works of many old writers. It is considered one of the old air transportation means. It appeared on various aspects of arts throughout thirteen centuries. Pegasus’s father is Poseidon, the god of the sea, while his mother is Medusa. Pegasus and his brother, Chrisaor, were born from Medusa’s neck at the same moment when Persus slaughtered her neck. The most common legend of Pegasus is the one which discusses fighting Chimera by Bellerophon with the help of the goddess Athena. Perhaps for this reason, the artist portrayed him with wings so that he could triumph over her.
This research aims to shed light on Pegasus, an important creature in the Greek mythology. I will adopt the comparative chronological (from the oldest to the most modern), descriptive, and analytical methodology in the style of portraying Pegasus in standing, moving, or jumping position; in his appearance alone or accompanied by one of the important figures like Bellerophon; and his relation to fighting Chimera. Moreover, this research will focus on the style of executing the wing in interesting and numerous forms since the beginning of the 7th century B.C. to the 6th century A.D. Then, it will compare the style of executing the wing with other winged creatures. The research is attached by an appendix which includes the forms of wings, shown in the research “in separate forms”. The significance of the research is the potentiality of dating any monuments, on which Pegasus is executed, on the basis of the style of executing the wing whose forms differ from one age to another.
بيجاسوس هو حصان أبيض أسطوري ورد ذکره في الأساطير اليونانية ولدى العديد من الکتاب القدامى ويعتبر أحد وسائل الإنتقال الجوية القديمة ، وظهر على أوجه مختلفة من الفن وعلى مدار ثلاثة عشر قرن من الزمان . والد بيجاسوس هو بوسيدون إله البحر ووالدته هي ميدوزا، وولد هو وأخيه خريساؤر من رقبة ميدوزا في نفس اللحظة التي قطع فيها برسيوس رقبتها . الأسطورة الأکثر شهرة لبيجاسوس هو محاربته للخميرا بواسطة بلليروفون وذلک بمساعدة الإلهة أثينا. وربما لهذا السبب نفذ له الفنان أجنحة حتى يستطيع الإنتصار عليها .
يهدف هذا البحث إلي إلقاء الضوء على کائن هام جدا في الأساطير اليونانية ألا وهو بيجاسوس، وسوف أتبع في هذا البحث المنهج التاريخي " من الأقدم إلى الأحدث " والمنهج الوصفي والتحليلي المقارن في أسلوب تنفيذ بيجاسوس سواء واقفا أو متحرکا أو في حالة قفز ، وأيضا من ناحية ظهوره بمفرده أحيانا أو مع إحدى الشخصيات الهامة أمثال بلليروفون وإرتباطه بمحاربة خميرا، مع الترکيز على أسلوب تنفيذ جناح بيجاسوس حيث نفذه الفنان بأشکال کثيرة ومختلفة ، وذلک بداية من القرن السابع قبل الميلاد وحتى القرن السادس الميلادي ، ثم مقارنة أسلوب تنفيذ الجناح مع کائنات أخرى مجنحة . ومرفق بالبحث ملحق يضم أشکال الأجنحة التي ظهرت بالبحث " في صور منفصلة ". يتضح أهمية البحث في أنه بالإمکان تأريخ أي قطعة أثرية منفذ عليها بيجاسوس عن طريق أسلوب تنفيذ الجناح حيث إختلف شکل الجناح في کل عصر عن الآخر
حنان خمیس الشافعی / التعبیر الفنی عن الأشکال الحیوانیة الخرافیة المرکبة فی الفن الیونانی - ماجستیر – غیر منشورة – کلیة الآداب – جامعة الإسکندریة -2000 م
· سوزان الکلزة – بهیه شاهین / الفنون الصغرى فی العصرین الیونانی والرومانی – الإسکندریة – 2007 م
· محمود فوزی الفطاطری / وسائل الإنتقال فی الأساطیر الیونانیة المصورة فی الفن – کتاب المؤتمر الثالث عشر للإتحاد العام للآثاریین العرب – من الفترة من 24-26 أکتوبر– بالجماهیریة العربیة اللیبیة – 2010م
Andrea Bottani & Richard Davies , 2006, Modes of Existence : papers in Ontology and philosophical logic, “ German ,
Andrew S.Glick,A, 2004, Comprehensive Dictionary of Gods,Goddesses,Demigods,and other subjects in Greek and Roman Mythology,New York
Beazly,J.P.,1963, Attic Red Figure Vase Painters,Clarendon
Brewer, dictionary of phrase and Fable,
Carry" and Others",1949,The Oxford Classical Dictionary Oxford,
Daszewski,W.A., 1985,Corpus of Mosaics from Egypt,1,Mainz,
David sacks , 2005, Encyclopedia of the Ancient greek world, United states of America
Deneauve,J. 1969,Lampes de Carthage
Der Neue Pauly, 1997, 2000,Enzyklopa¨die der Antike,( Stuttgart,)
Dixon-Kennedy , Encyclopedia of Greco-Roman Mythology
Dowden,Ken, 1992,The uses of Greek Mythology , London,
Foucher , L., 1965, La Maison des Masques a`Sousse, ,
G.M.Kirkwood, 1995 , A short guide to classical Mythology , Bolchazy- Cardducci publisher , U.S.A., ,
G.Villard,F.,Megara Hyblaea, 1964,
Giraud,H., 1988,Intailles et Camees de L'epoque romaine en Gaule Gallia Suppl.48,
Guerber H.A., 1938,1948,The Myths of Greece & Rome,London,.
Guus Houtzager, 2006, The Complete Encyclopedia of Greek Mythology, Rebo,
John Boardman, 1964, 1985, Greek Art,London,.
Katerina Lerodiakonou, 2002,Byzantine philosophy and its ancient sources,oxford, , .” Paul Kalligas,Basil of Caesarea on the semantics of proper names “
Kathleen N. Daly , 2009,Greek and Roman Mythology , A to Z ,
Kurt Weitzmann, 1981,Classical Heritage in Byzantine and Near Eastern Art,London,
Kurt Weitzmann, 1951,1984,Greek Mythology in Byzantine Art , Princeton University press,