Hassan Sayed Sulaiman Mahjoub, Aziza. (2016). God Tutu and worshiped in Dakhla Oasis during the Roman era الإله توتو ومعبده في واحة الداخلة خلال العصر الروماني. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19(1), 554-592. doi: 10.21608/cguaa.2016.29561
Aziza Hassan Sayed Sulaiman Mahjoub. "God Tutu and worshiped in Dakhla Oasis during the Roman era الإله توتو ومعبده في واحة الداخلة خلال العصر الروماني". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19, 1, 2016, 554-592. doi: 10.21608/cguaa.2016.29561
Hassan Sayed Sulaiman Mahjoub, Aziza. (2016). 'God Tutu and worshiped in Dakhla Oasis during the Roman era الإله توتو ومعبده في واحة الداخلة خلال العصر الروماني', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19(1), pp. 554-592. doi: 10.21608/cguaa.2016.29561
Hassan Sayed Sulaiman Mahjoub, Aziza. God Tutu and worshiped in Dakhla Oasis during the Roman era الإله توتو ومعبده في واحة الداخلة خلال العصر الروماني. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2016; 19(1): 554-592. doi: 10.21608/cguaa.2016.29561
God Tutu and worshiped in Dakhla Oasis during the Roman era الإله توتو ومعبده في واحة الداخلة خلال العصر الروماني
أستاذ مساعد الآثار اليونانية والرومانية بکلية الآداب-جامعة المنصورة-قسم الآثار المصرية القديمة
المستخلص
Tutu is one of the main gods of the Dakhla Oasis during the Greco-Roman Period. The name Tutu and its places of worship were mentioned in the Dakhla Oasis, the relationship of God Tutu to the various gods and the connection of the god Tutu to the demons. And the relationship of God Tutu with his mother God Nate and the gifts of God Tutu and the relationship of God Tutu fate and power and the power of God Tutu, as illustrated by the images depicting the god Tutu in the Dakhla Oasis.
This temple is dated to the Roman era and the earliest date associated with the construction of this temple is at the time of Emperor Nero (54 - 68 m) and the most recent evidence is back to (335 m), this temple has been explained in detail
الإله توتو هو أحد أهم الآلهة الرئيسية فى واحة الداخلة خلال العصرين اليوناني والروماني، وقد تم توضيح اسم الاله توتو وأماکن عبادتة في واحة الداخلة، کم تم توضيح علاقة الاله توتو بالآلهة المختلفة و إرتباط الإله توتو بالشياطين، کما تم توضيح أيضاً إرتباط الإله توتو بأسمنت الخراب و علاقة الإله توتو بوالدته الإلهة نيت وعطايا الإله توتو وعلاقة الإله توتو بالمصير والقدر وقوة الاله توتو، کما تم توضيح الصور التي تصور بها الإله توتو في واحة الداخلة.
من أجل هذا الإله تم بناء معبد له فى کلليس (أسمنت الخراب) والذى والذي هو عبارة عن معبد حجري وسط مبانى من الطوب اللبن، هذا المعبد يرجع تاريخه إلى العصر الرومانى، ويعتبر أقدم تاريخ مرتبط ببناء هذا المعبد هو فى وقت الإمبراطور نيرون (54 – 68م) والدليل الأکثر حداثة هو يعود إلى (335م)، وقد تم شرح هذا المعبد بالتفصيل.
نقاط رئيسية
مکانه الإله توتو بین الآلهة المختلفة:
إرتباط الإله توتو بالشیاطین:
إرتباط الإله توتو بأسمنت الخراب:
علاقة الإله توتو بوالدته الإلهة نیت:
عطایا الإله توتو:
علاقة الإله توتو بالمصیر والقدر:
تصویر الإله توتو فى واحة الداخلة خلال العصر الرومانی:
· جمال حمدان، شخصیة مصر، الجزء الأول، دار الهلال، 1980م.
· عماد الدین عبد الحمید طاهر، أعمال البعثه الکندیة بالواحة الداخله بالوادى الجدید 2001- 2002، مشروع واحة الداخله (D.O.P)
المراجع الأجنبیة:
Bettles. E & Kaper. O.E, The Divins Potters of Kellis, OLA 204 Leuven - Paris (2011).
Blondaux. L, Conservation at Ismant El-Kharab: Examples of Wall Painting in Shrine l: in M.F. Wiseman and B.E. Parr (eds.), The Oasis Papers 2: Proceedings of the Second International Conference of the Dakhleh Oasis Project, Dakhleh Oasis Project: Monograph 12, Oxbow Books, Oxford and Oakville (2008).
-------------, Conservation of Archacological Wall Paintings in the Temple of Tutu: in C.A. Hope and G.E. Bowen (eds.), Dakhleh Oasis Project: Preliminary Reports on the 1994- 1995 to 1998 – 1999 Field Seasons, Dakhleh Oasis Project: Monograph 11, Oxbow books, Oxford and Oakville (2002).
Bowen. G.E, Some Observations on Christian Burial Practices at Kellis, in G.E.Bowen and C.A.Hope (eds.), The Oasis Papers 3: Proceeding of the Third International Conference of Dakhleh Oasis Project, Oxbow Books: Oxford (2003).
Frankfurter. D, Religion in Roman Egypt, United States of America (1999)
Hart. G, The Routledge Dictionary of Egyptian Gods and Goddesses, London and New York (2005).
Hope C.A, The Excavation at Ismant El-Kharab in 1995, BACE 6 (1995)
------------,Excavations at Mut El-Kharab and Ismant El-Kharab in 2001- 2, BACE 13 (2002)
------------, Object from the Temples, Egyptian Religion: The last Thousand Years II (1998)
Hope. C.A (eds.), The Excavation at Ismant El-Kharab from 2000 to 2002: in G.E Bowen and C.A. Hope (eds.), The Oasis Papers III: The Proceedings of the Third International Conference of the Dakhleh Oasis, Oxford (2003).
Hope. C.A & Bowen. G.E, Excavations in the Settlement of Ismant El-Kharab in 1995-1999, in : C.A.Hope and G.E.Bowen (eds.), Dakhleh Oasis Project: Preliminary Reports on the 1994-1995 to 1998-1999 Field Seasons, Oxford and Oakville (2002).
Kaper. O.E, A Group of Priestly Dipinti in Shrine IV at Ismant El-Kharab: in C.A. Hope and G.E. Bowen (eds.), Dakhleh Oasis Project: Preliminary Reparts on the 1994- 1995 to 1998– 1999 Field Season, Dakhleh Oasis Project, Monograph ll, Oxbow Books, Oxford and Oakville (2002).
-----------, A Painting of the Gods of Dakhla in the Temple of Ismant El-Kharab: in S.Quirke, The Temple in Ancient Egypt, New Discoveries and Recent Research, London: British Museum Press (1997).
----------, Colours of the Oasis, Artists and the Archaeology of Dakhleh Oasis, Egypt, Leiden (2012).
-----------, Epigraphy at Ismant El-Kharab 1992- 94: Interim Obervations: in C.A.Hope and A.J.Mills, Dakhleh Oasis Project: Preliminary Reports on the 1992- 1993 and 1993- 1994 field Seasons, Dakhleh Oasis Porject: Monograph 8, Oxbow Books, Oxford and Oakville (1999).
-----------, Pharaonic- Style Decoration in the Mammisi at Ismant El-Kharab: New Insights After the 1996- 1997 Field Season: in C.A. Hope and G.E. Bowen, Dakhleh Oasis Project: Preliminary Reports on the 1994- 1995 to 1998- 1999 Field Seasons, Dakhleh Oasis Project., Monograph ll, Oxbow Books, Oxford and Oakville (2002).
-----------, Restoring Wall Paintings of the Temple of Tutu, Egyptian Archaeology 35 (2009).
-----------, The Egyptian God Tutu: A Study of the Sphinx-God and Master of Demons with a Corpus of Monuments, OLA 119 (2003).
-----------,The God Tutu at Kellis: on Two Stelae Found at Ismant El-Kharab in 2000: in G.E. Bowen and C.A. Hope (eds.), The Oasis Papers 3, Proceedings of the Third International Conference of the Dakhleh Oasis Project, Dakhleh Oasis Project: Monograph 14, Oxbow Books (2003).
------------, The God Tutu (Tithoes) and His Temple in the Dakhleh Oasis, BACE 2 (1991).
Kaper. O.E & Worp. K, A Bronze Representing Tapsais of Kellis, Rde 46 (1995).
Knudstad. J.E & Frey. R.A, Kellis: The Architectural Survey of the Roman- Byzantine Town at Ismant el-Kharab, in: C.S. Churcher and A.J. Mills, Report from the Survey of the Dakheh Oasis Western Desert of Egypt 1977- 1987, Dakhleh Oasis Project: Monograph 2, Oxbow Monograph 99 (1999)
-----------, Report on the Fourth Season of Survey, october 1981- January 1982, JSSEA 12 (1982)
-----------, Report to the Supreme Council of Antiaulties on the 2001- 2002 Field Season of Dakhleh Oasis Project.
Quaegebeur .J, Tithes, LÄ 7 (1986)
Whitehouse. H, Wall Painting in the Shrine IV of the Temple of Tutu: in C.A. Hope and G.E. Bowen, Dakhleh Oasis Project: Preliminary Report on the 1994- 1995 to 1998- 1999 Field Season, Dakhleh Oasis Project: Monograph 11, Oxbow Books, Oxford and Oakville (2002)
Worp. K.A (eds.), Greek Ostraca from Kellis: O. Kellis, nos. 1-293, Dakhleh Oasis Project Monograph 13. Oxford: Oxbow Books (2004).