El-ghannam, Wafaa. (2017). أورفيوس فى العصر البيزنطى Orpheus in Byzantine Period. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 20(1), 640-664. doi: 10.21608/cguaa.2017.29567
Wafaa El-ghannam. "أورفيوس فى العصر البيزنطى Orpheus in Byzantine Period". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 20, 1, 2017, 640-664. doi: 10.21608/cguaa.2017.29567
El-ghannam, Wafaa. (2017). 'أورفيوس فى العصر البيزنطى Orpheus in Byzantine Period', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 20(1), pp. 640-664. doi: 10.21608/cguaa.2017.29567
El-ghannam, Wafaa. أورفيوس فى العصر البيزنطى Orpheus in Byzantine Period. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2017; 20(1): 640-664. doi: 10.21608/cguaa.2017.29567
أورفيوس فى العصر البيزنطى Orpheus in Byzantine Period
Professor of Greek and Roman Archeology, Department of Archeology, Faculty of Arts, University of Tanta
المستخلص
This thesis concerning of Three sculptural pieces dates to the end of 3rd century and the 4th century, were discovered in different places of the Roman Empire, and now are exhibited in three different museums. These Pieces representing Orpheus seated on arock, playing with his lyre. He is surrounded with a group of fabulous animals, animals and Birds. All These pieces introduce the same subject and theme, Same type, executed in the same material (white marble) and same dimensions, carried out in the same technique, two dimensional sculpture Thesis Try to introduce a full study to these pieces, and to explore the purpose in which they were used.
Orpheus in Byzantine Period کان أورفيوس إبنا للاله أبوللو وکاليوبى إحدى ربات الفنون والمختصة بالشعر الغنائى . علماه الغناء والعزف على القيثارة التى أهداها إليه أبوللو عندما کان صغيرا، بلغ من روعه عزفه أن کانت الوحوش تتبعه وتتوقف الأنهار عن الجريان حتى تستمع لموسيقاه العذبة.أحب يوريديکى التى لقيت مصرعها نتيجه لعضة ثعبان يوم زفافهما فبذل العديد من المغامرات ولاقى الکثير من الصعاب فى سبيل إستعادتها من العالم السفلى، و لکن فى لحظه فارقه ضاعت منه إلى الأبد. انتهت حياة أورفيوس بأن قتل على أيدى الماينادزاللائى مزقن جسده إربا. بلغ أورفيوس أهمية کبرى لدى الإغريق والرومان نتيجه لقصته المحزنه وموته المأساوى، وأيضا لمذهبه الفلسفى والدينى الذى حمل إسمه "الأورفيه". انتشر تصوير مشاهد أسطورة أورفيوس فى کافه أرجاء الإمبراطورية وفى سائر الفنون خاصه الفسيفساء. تتناول الدراسه ثلاث قطع منحوته ترجع لنهايات القرن الثالث والقرن الرابع الميلاديين تمثل أورفيوس جالسا على صخرة يعزف على قيثارته بينما تحيط به الحيوانات والطيور. هذه القطع اکتشفت فى مواضع مختلفه من الامبراطورية الرومانية، وبالتالى فهى محفوظه فى ثلاث متاحف مختلفة . ورغم ذلک فهى تتفق فى الموضوع والشکل والتيمه الفنية والخامه والأبعاد والتقنيه أيضا. يهتم البحث بدراسه هذه القطع دراسه متکامله حتى يتوصل إلى السبب الذى أقيمت من أجله والغرض الذى استخدمت فيه.
- عزیزة سعید محمود ، آسیا الصغرى مرکز الاشعاع الحضارى فى العالم القدیم الاسکندریه (د.ت).
المراجع الأجنبیة :
- Butcher, K., Roman Syria and the Near East, Getty Bublications, 2003.
- Clarke, G.; Rigby, V.; & John D. Shepherd, J., Britannia, Vol. 13 (1982), pp. 197-228.
- Cumont, Fr., Oriental Religions in Roman Paganisme, Chicago, 1911.
- Eisler, R., Orpheus the Fisher: Comparative Studies in Orphic and Early Christian Cult Symbolism, London, 1921. (reprint 2010).
- Guthrie, W.K.C., Orpheus and Greek Religion: A Study of the Orphism movement, Princeton, 1993.
- Grabar, A., Early Christian Art: From the Rise of Christianity to the Death of Theodosius, New York, 1968.
- Jesnick, I. J., The Image of Orpheus in Roman Mosaic: An exploration of the figure of Orpheus in Graeco-roman Art and Culture with Special Reference to its expression in the medium of Mosaic in Late Antiquity, BAR 671, 1997.
- Konstantios , Demetrius, The world of the ByzantineMuseum, Athens, 2004.
- Landart,P., Finding Ancient Rome: Walks in the City, London, 1992.
- Lauffray, L.,"Une Fouille au pieds de l''''''''acropole de Byblos", Bulletin de Musée de Beyrouth, IV, 1940. pp.7-36.
- Madigan, B., "An Orpheus among the Animals at Dumbarton Oaks", Greek, Roman and Byzantine Studies, 33( no. 4) 1992, pp.405-416.
- Mendel, G., Catalogue Des Sculptures Grecques, Romaines et Byzantine Des Musées Impériaux Ottomans, Tome II, Constantinople, 1914.
- Murray, Sister Charles, Rebirth and Afterlife: A study of the Transmutation of Some Pagan Imagery in Early Christian Funerary Art. BAR International Series (100), 1981.
- Neal, D. S.," Roman Mosaics in Britain", (Britannia Monograph Series 1, London 1981).
- Owen Lee, M., Virgil as Orpheus: A Study of the Georgics, New York, 1996.
- Platner, S.B.;Ashby, Th., "Lacus Orphei", In: Topographical Dictionary of Ancient Rome, London, OxfordUniversity Press, 1929.
- Richardson, L., New Topographical Dictionary of Ancient Rome, London, 1992.
-Segal, Ch., Orpheus,The Myth of The Poet, The JohnsHopkinsUniversity Press, Baltimore & London, 1989.
- Smith D. J., "The Great Pavement and Roman Villa at Woodchester", Gloucestershire (Woodchester Roman Pavement Committee), 1973.
- Squarciapino, M., "Un Gruppo di Orfeo tra le fiere del Museo di Sabratha", Bulletino della Commissione Archeologica di Comunale di Roma, XII (1941), pp. 61-79.
- Stern, H., "La mosaique d''''''''Orphee de Blanzy-les-Fismes", Gallia 13, 1955, pp. 41-77
- Stern, H., "Les débuts de l'''''''' iconographie d''''''''Orphée charmant les animaux", Mélanges de Numismatique , d''''''''Archeologie et d''''''''histoire offert a Jean Lafaurie, 1980. pp. 157-64.
-Toynbee, J.M.C., Animals in Roman Life and Art, Thames & Hudson, London, 1973.
- Zimi, E., "Aphrodisias", In: Encyclopedia of Ancient Greece, (Nigel Wilson editor), London, 2006. P.64,
- Volbach,W.F., Early Christian Art, 1961.
- Wietzmann, K., Greek Mythology in Byzantine art, Princeton, 1953.
مصادر الصور :
= مثال أثینا :
Konstantios, D., ByzantineMuseum, fig. 3.
= مثال صبراته :
Squarciapino, M., "Un Gruppo di Orfeo", figs. 1-2.
= مثال بیروت :
Lauffray, L.,"Une Fouille au pieds de l''''''''acropole de Byblos",fig.1.