قصير, هبه لانا. (2020). توثيق الغزال من خلال لوحتين جداريّتين محفوظتين في المتحف البريطانيّ(عصر سرجون الثاني وآشوربانيبال) The documentation of deer through two murals preserved in the British Museum (the era of Sargon II and Ashurbanipal). حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 23(1), 399-424. doi: 10.21608/cguaa.2020.23360.1020
هبه لانا قصير. "توثيق الغزال من خلال لوحتين جداريّتين محفوظتين في المتحف البريطانيّ(عصر سرجون الثاني وآشوربانيبال) The documentation of deer through two murals preserved in the British Museum (the era of Sargon II and Ashurbanipal)". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 23, 1, 2020, 399-424. doi: 10.21608/cguaa.2020.23360.1020
قصير, هبه لانا. (2020). 'توثيق الغزال من خلال لوحتين جداريّتين محفوظتين في المتحف البريطانيّ(عصر سرجون الثاني وآشوربانيبال) The documentation of deer through two murals preserved in the British Museum (the era of Sargon II and Ashurbanipal)', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 23(1), pp. 399-424. doi: 10.21608/cguaa.2020.23360.1020
قصير, هبه لانا. توثيق الغزال من خلال لوحتين جداريّتين محفوظتين في المتحف البريطانيّ(عصر سرجون الثاني وآشوربانيبال) The documentation of deer through two murals preserved in the British Museum (the era of Sargon II and Ashurbanipal). حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2020; 23(1): 399-424. doi: 10.21608/cguaa.2020.23360.1020
توثيق الغزال من خلال لوحتين جداريّتين محفوظتين في المتحف البريطانيّ(عصر سرجون الثاني وآشوربانيبال) The documentation of deer through two murals preserved in the British Museum (the era of Sargon II and Ashurbanipal)
قسم الفنون والآثار، کلية الآداب والعلوم الإنسانية، الجامعة اللبنانية، الفرع الخامس.
المستخلص
إنّ التنقيبات الأثرية التي جرت في العراق في القرن التاسع عشر الميلاديّ التي شملت قصور الملوک الآشوريّين، کشفت عن عدد کبير من النقوش البارزة المحفورة على لوحات حجريّة من المرمر، کانت تزيّن جدران قاعة العرش، والقاعات المهمّة في القصر، حيث کان من أبرزها مشاهد حربيّة ومشاهد صيد، صوّرت فيها العديد من الحيوانات، من بينها الغزلان التي هي موضوع دراستنا. إنّ هذه اللوحات الجداريّة، لم تعد اليوم موجودة في أماکنها الأصليّة، إنّما وزّعت على متاحف عديدة من العالم أبرزها: المتحف العراقيّ في بغداد، المتحف البريطانيّ في لندن ومتحف اللوفر في باريس. سيشمل بحثنا دراسة لوحتين جداريّتين تعودان إلى العصر الآشوريّ الحديث. أولى هذه اللوحات تعود إلى عصر سرجون الثاني (705 - 721ق.م.)، حيث عثر عليها في قصر خورسباد، وهي محفوظة حاليًّا في المتحف البريطانيّ، وقد نقش عليها مشهد صيد يظهر فيه الغزال محمولا" على أکتاف الصياد. أما اللوحة الثانية فتعود إلى عصر آشوربانيبال (627 - 668) ق.م.، وقد عثر عليها في القصر الشمالي في نينوى، محفوظة في المتحف البريطانيّ، تشمل هذه اللوحة على مشاهد عدّة من بينها مشهد يصوّر مجموعة من الغزلان في وضعيّة المشي خلال مشهد صيد، ومشهد ثانٍ يصوّر غزلان مصابة بالسهام. سنتناول في هذه الدراسة تحديد نوع الغزلان المصوّرة وتوثيق تصويرها في هاتين اللوحتين الآشوريّتين، ومدى مطابقتهما مع التصاوير الواقعيّة لهذه الحيوانات في وضعيّات مماثلة، وصولًا إلى تقويم مدى نجاح الفنان في توثيق الغزلان ، وما الذي ميزّ الفنان في عصر سرجون الثاني عن الفنان في عصر آشوربانيبال؟ The excavations of Assyrian palaces that took place in Iraq, in the 19th century, revealed many motifs engraved on gypsum alabaster slabs that were decorating the throne room and the major halls of the palaces. Most of these motifs illustrate combat scenes or hunting scenes that portray many animals, including deer, which are the focus of our study. These motifs no longer exist in their original places. They are located now in several museums around the world, such as the Iraqi Museum in Baghdad, the British Museum in London and the Louvre in Paris. Our research includes a study of two murals dating back to the modern Assyrian era. The first one dates back to the period of Sargon II (721 - 705 BC), where it was found in the Khorsabad Palace and is currently preserved in the British Museum. A hunting scene in which deer appears "on the shoulders of the hunter" has been engraved on it. The second mural dates back to the Ashurbanipal period (668 - 627 BC). It was found in the Northern Palace in Nineveh and also preserved in the British Museum. This painting includes several scenes; one of the scenes portrays a walking group of deer during hunting, and another scene represents deer affected with arrows. In this study, we will address several issues. First, we will determine the type of deer portrayed. Then, we will compare the documentation of deer in the two Assyrian murals. Besides, we will discuss the extent of their conformity with their original appearance in similar real situations. Also, we will check whether the artist succeeded in documenting the deer or not. Finally, we will determine what distinguishes the artist in the period of Sargon II from the artist of the Ashurbanipal period?
شوقی أبو خلیل، أطلس التاریخ العربی الإسلامی، الطبعة الرابعة، دار الفکر، دمشق ،1994.
باسل أیّاد سعید، ، الثروة الحیوانیّة فی العراق القدیم، رسالة ماجستیر فی الآثار القدیمة، جامعة الموصل، 2008.
· أندریه بارو، أشور، ترجمة (د.سلیم زرازیر)، الطبعة الأولى، المکتبة الشرقیة، بیروت، 2011.
· هاری ساغز، عظمة آشور، ترجمة (خالد أحمد عیسى وأحمد غسان سبانو)، دار رسلان، دمشق، جرمانا، 2017.
· زهیر صاحب:
- اللبوة الجریحة، الطبعة الأولى ، دار الجواهری، بغداد،2013.
- مملکة الفنّ، الطبعة الأولى، دار الجواهری، بغداد، 2014.
· ستین لوید، فنّ الشرق الأدنى القدیم، ترجمة (محمد درویش)، دار المأمون، بغداد، 1988 .
المراجع الأجنبیة
· Benoit, A., Art et archéologie, les civilisations du Proche-Orient ancien, Réunion des Musées Nationaux, Paris, 2003.
· Deshayes, J., Les civilisations de l’Orient ancien, Arthaud, Paris, 1969.
· Durmuș, M., Determination of Home Range Size and Habitat Selection of Gazelles (Gazella subgutturosa) by GPS Telemetry in ŞANLIURFA, a thesis submitted to the graduate school of natural and applied sciences of Middle East Technical University,2010.
· Feldman M. H., "Assur Tomb 45 and the Birth of the Assyrian Empire", Bulletin of the American Schools of Oriental Research, No. 343, 2006, 21-43.
· Frankfort, H., The Art and Architecture of the Ancient Orient., Penguin books, Baltimore – Melbourne,1954.
· Glassner, J. J., La Mésopotamie, Les belles lettres, Paris, 2002.
· Kalla, G.,"Date Palms, Deer/Gazelles and Birds in Ancient Mesopotamia and Early Byzantine Syria", Across the Mediterranean – Along the Nile, Volume 2, Institute of Archaeology, Research Centre for the Humanities, Hungarian Academy of Sciences and Museum of Fine Arts, Archaeolingua, Budapest, 2018, 863-899.
· Margueron, J. C., et Pfirsch, L., Le Proche Orient et l’Egypte antiques, Hachette, Paris, 1996.
· Moortgat, A., Die kunst des alten mesopotamien : die klassische kunst vorderasiens, Verlag M. Du Mont Schauberg, Köln,1967.
· Pritchard, J. B., The Ancient Near East in Pictures: Relating to the Old Testament, Princeton University Press, Princeton, 1954.
· Roux, G., La Mésopotamie, essai d’histoire politique, économique et culturelle, Éd. Du Seuil, Paris, 1985.
· Sense, G., Les bas-reliefs des palais assyriens, Presses Universitaires de Rennes, Rennes, 2014.
· Watanabe, C. E., "The “Continuous Style” in the narrative schemes of Assurbanipal’s reliefs", Iraq LXVI, 2004, 103-114.