شحاده, رفاه. (2020). أبرز السمات المعمارية للمساجد الإسلامية الکبرى فى لبنان في الفترة الوسيطة (بيروت-صيدا-طرابلس) The main architectural features ofthe Islamic mosques in Lebanon (Beirut- Saida- Tripoli). حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 23(1), 488-519. doi: 10.21608/cguaa.2020.23347.1019
رفاه شحاده. "أبرز السمات المعمارية للمساجد الإسلامية الکبرى فى لبنان في الفترة الوسيطة (بيروت-صيدا-طرابلس) The main architectural features ofthe Islamic mosques in Lebanon (Beirut- Saida- Tripoli)". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 23, 1, 2020, 488-519. doi: 10.21608/cguaa.2020.23347.1019
شحاده, رفاه. (2020). 'أبرز السمات المعمارية للمساجد الإسلامية الکبرى فى لبنان في الفترة الوسيطة (بيروت-صيدا-طرابلس) The main architectural features ofthe Islamic mosques in Lebanon (Beirut- Saida- Tripoli)', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 23(1), pp. 488-519. doi: 10.21608/cguaa.2020.23347.1019
شحاده, رفاه. أبرز السمات المعمارية للمساجد الإسلامية الکبرى فى لبنان في الفترة الوسيطة (بيروت-صيدا-طرابلس) The main architectural features ofthe Islamic mosques in Lebanon (Beirut- Saida- Tripoli). حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2020; 23(1): 488-519. doi: 10.21608/cguaa.2020.23347.1019
أبرز السمات المعمارية للمساجد الإسلامية الکبرى فى لبنان في الفترة الوسيطة (بيروت-صيدا-طرابلس) The main architectural features ofthe Islamic mosques in Lebanon (Beirut- Saida- Tripoli)
الجامعة اللبنانية, کلية الآداب و العلوم الإنسانية الفرع الخامس
المستخلص
البحث هو دراسة للمساجد الجامعة الوسيطة في عدد من المدن اللبنانية الرئيسة ومميزاتها المعمارية والفنية, وأبرز السمات المعمارية فيها وأهمها: 1- الجامع العمري الکبير في بيروت: وهو من أهم الجوامع الوسيطة في مدينة بيروت وعرف باسم جامع فتوح الإسلام. 2- الجامع العمري الکبير في صيدا: يرتفع الجامع غربي مدينة صيدا وهو يشبه القلاع بمظهره العام. 3- الجامع المنصوري الکبير في طرابلس, يقع في وسط المدينة على الضفة اليسرى لنهر قاديشا. The aim of this research is to describe the main architectural features of major Lebanese mosques and put them within the specified time frame and set a table that identifies similarities and differences among them. 1. The definition of the mosque: There is no verse in the Qur'an or Hadith of the Prophet specifying how to plan mosques, but the habit that was followed in the construction of the first Islamic mosques was the one that was later known in the planning of the mosque. The mosque is an open courtyard in the center surrounded by the halls of the four sides, and the tribal corridor is the most profound corridors and forms the sanctuary of prayer, penetrates the merit of a "mihrab" is an apse that defines the direction of the Holy Qibla in Makah as well as the presence of tribune (MINBAR) near the mihrab. Major mosques in Lebanon: 1-The Great Mosque of the age in Beirut: It is one of the most important intermediate mosques in the city of Beirut and known as the Mosque of Fatouh al Islam. 2-The Great Mosque of al-Omari in Saida: The mosque rises west of the city of Saida and looks like castles with its general appearance. 3. The Grand Mosque of Mansuri in Tripoli is located in the city center on the left bank of the Kadisha River. After studying the architects and artificial characteristics of the grand mosques in Lebanon, it will be placed within the timetable and the establishment of a comparative table that determines the similarities and differences among them.
. ابن شداد, عز الدین عبد الله محمد بن علی بن ابراهیم. الاعلاق الخطیرة فی معرفة أمراء الشام و الجزیرة. دمشق 1956-1963.
. ابن بطوطة ابو عبد الله . تحفة النظار فی عجائب الأمصاروعجائب الأصفار. باریس المطبعة الوطنیة 1877.
. تدمری عمر عبد السلام . تاریخ و آثار مساجد و مدارس طرابلس فی عصر الممالیک _ دار البلاد طرابلس الطبعة الأولى 1974.
. حتى فیلیب, تاریخ لبنان, بیروت 1972.
. خسرو ناصری سفرنامة ( رحلة إلى لبنان و فلسطین و مصر و الجزیرة العربیة فی القرن الخامس هجری ), ترجمة د.یحیى الخشّاب مصر 1968.
. زیادة نقولا, مدن عربیة, بیروت نیسان 1965.
. سالم عبد العزیز, طرابلس الشام فی التاریخ الإسلامی الإسکندریة 1967.
. سامح کمال الدین, العمارة فی صدر الإسلام , الهیئة المصریّة العامّة للکتاب 1982.
. العطیفی رمضان, رحلة من دمشق الشام إلى طرابلس الشام,نشرها اسطفان فیلد ,بیروت 1979.
.غالب عبد الرحیم, موسوعة العمارة الإسلامیة, جروسن برس,الطبعة الأولى بیروت 1988.
. کرد علی محمد, خطط الشام , دمشق 1925.
. مرهج عفیف بطرس, اعرف لبنان, موسوعة المدن و القرىاللبنانیة, 9 مجلدات, بیروت 1971-1972.
. مصطفى صالح لمعی, مساجد بیروت , الجامعة العربیة-کلیة الهندسة المعماریة 1978.
. النابلسی عبد الغنی بن اسماعیل, التحفة النابلسیة فی الرحلة الطرابلسیة , حققته و قدّم له هربیرت بوسه, سلسلة یصدرها المعهد الألمانی للأبحاث الشرقیة فی بیروت 1971.
المراجع و المصادر باللغة الأجنبیة:
· Creswell, K.A.C, Early Muslim Architecture Umayads A.b. 622-750.oxford, 1969.
· Dussaud, Rene- DESHMAP, Paul- SEYRIE, Henri, La Syrie antique e médiévale illustrée (bibliothèque archéologique et historique ,17). Paris 1931.
· Dussaud, Rene, Topographie historique de la Syrie antique et médiévale paris : Paul Geuthner, 1928.
· Enlart Camille, Les monuments des croises dans le royaume de Jérusalem, Paris : Paul Geuthner, 1925-1928.
· Enlart Camille, Le cathédral saint jean de Beyrouth Paris 1904.
· GODEFROY- DELMOMBYNES, Maurice. La Syrie à l’époque des Mamelouks d’après les auteurs arabes paris : Paul Geuthner 1923.
· Guérin Victor, description géographique historique et archéologique de la Palestine Paris : imprimerie impériale 1868-1880.
· LAGAU, Pierre (éd), voyage en Syrie (mémoires de l’IFAO) Le Caire.
· LAMMENS, Henri, histoire de la Syrie, Beyrouth 1921.