التونسي, محمد, علي, علي أحمد. (2021). Three Unpublished Stone Monuments Returned Homeland. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 24(1), 41-58. doi: 10.21608/cguaa.2021.55363.1057
محمد التونسي; علي أحمد علي. "Three Unpublished Stone Monuments Returned Homeland". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 24, 1, 2021, 41-58. doi: 10.21608/cguaa.2021.55363.1057
التونسي, محمد, علي, علي أحمد. (2021). 'Three Unpublished Stone Monuments Returned Homeland', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 24(1), pp. 41-58. doi: 10.21608/cguaa.2021.55363.1057
التونسي, محمد, علي, علي أحمد. Three Unpublished Stone Monuments Returned Homeland. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2021; 24(1): 41-58. doi: 10.21608/cguaa.2021.55363.1057
Three Unpublished Stone Monuments Returned Homeland
Publication of three characteristic inscribed stone objects that were returned back from Europe between years 2015 and 2016.The first stone piece represents a Late Period sandstone votive stela. The second object appears as a survived part of a wall came from a lost temple built in Mangabad at Asyut. It is displayed in Sohag regional museum. The third object represents an attractive double black statue that returned back from Belgium. The first and the third objects are currently exhibited in Kafr El Sheikh regional museum. After the Egyptian Revolution in 2011 these stone monuments were looted and smuggled out of Egypt to find a marketable market in Europe. Before five years ago the Egyptian authorities succeeded in retrieving these monuments from Europe. Thus, these three wonderful artefacts are just few of hundreds of antiquities stolen by multinational trafficking rings ( ). The double black statue was found with a Belgian dealer together with another one that was discovered in Memphis cemetery by a teamwork of the inspectorate of Memphis and then it was stolen from the local storerooms. However, all of these stone monuments were actually outcomes from illegal excavations. ثلاثة قطع اثرية حجرية غير منشورة عادت الى الوطن تتضمن الدراسة نشر ثلاثة قطع حجرية غير منشورة تمثل الاولى منها لوحة حجريةتم ضبطها بمطار شارل ديجول بباريس في مارس 2011 إثر محاولة تهريبها داخل فرنسا، وتعرض اللوحة اليوم في متحف کفر الشيخ. أما القطعة الثانية فهي عبارة عن لوحة جدارية من معبد لم يکتشف يؤرخ بعصر الدولة الحديثة وبالتحديد عهد الملک سيتي الاول وقد تم استعادتها من لندن عام 2015 وهي تصور الملک سيتي الاول بصحبة المعبود وبواووت وحتحور سيدة منقباد في اسيوط، ويشير النص المصاحب للمنظر الى مدينة منقباد في محافظة اسيوط في مما يشير الى وجود معبد مفقود هناک شيده الملک سيتي الأول ولم يتم العثور عليه حتى الان، وتعرض القطعة اليوم في متحف سوهاج. والقطة الثالثة عباره عن تمثال حجري مزدوج لعله يمثل أحد الکهنة وزوجته وقد تم استرداده من بلجيکا عام 2016 ويعرض التمثال منذ عام 2020 في متحف کفر الشيخ.
- Allen, G., The Book of the Dead, or Going Forth by Day, London 1974.
- Barta, W., «Aufbau und Bedeutung der Altagyptischen Opferformel», AgFo 24, 1968.
- Borchardt, L., Catalogue Général des Antiquités Égyptiennes du Musée du Caire: Statuen und Statuetten von Königen und Privatleuten im Museum von Kairo, Berlin, 1925.
- Bothmer, B., Egyptian Sculpture of the Late Period, The Brooklyn Museum, 1960.
- Brand, P., The Monuments of Seti 1 and Their Historical Significance: Epigraphy, Art Historical and Historical Analysis, University of Toronto, Canada 1998.
- Calverley, M., The Temple of King Sethos I at Abydos, Volume III: The Osiris Complex, London 1938.
- Collier, S., «The Khepresh Crown of Pharaoh», A Journal of African Studies, 21, 1-2, 1993.
- Davies, V., «The Origin of the Blue Crown», JEA 68, 1982.
- DuQuesne, T., «Votive Stelae for Upwawet from the Salakhana Trove», Discussions in Egyptology, 48, 2000.
- DuQuesne, T., «Hathor of Medjed», Discussions in Egyptology, 54, 2002.
- Durisch, N., «Culte des Canidés à Assiout: Trois Nouvelles Stèles Dédiées à Oupouaout», BIFAO 93, 1993.
- Erman, A., & Grapow, H., Wörterbuch der Ägyptischen Sprache, Berlin, 1971.
- Gardiner, A., Egyptian Grammar, 3rd edition, Oxford, 1979.
- Gardiner, A., Late Egyptian Stories, Bruxelles, 1932.
- Gardiner, A., Ancient Egyptian Onomastica, vol.2, Oxford, 1947.
- Gauthier, H., Dictionnaire des Noms Géographiques Contenus dans les Textes Hiéroglyphiques, Caire Société Royale de Géographie d'Égypte, vol 3, 1926.
- Janssen, J., Commodity Prices from the Ramessid Period, Leiden, 1975.
- Kahl, J., Ancient Asyut: The First Synthesis after 300 Years of Research, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden, 2007.
- Kamal, A., «Fouilles à Deir Dronka et à Assiout», ASAE 16, 1916.
- Kitchen, K., Ramesside Inscriptions, Historical and Biography,1, Oxford,1975.
- Labudek, J., "Late Period Stelae from Saqqara, A Socio-cultural and Religious Investigation", Thesis, University of Birmingham, 2010.
- Lapp, G., Die Opferformel des Alten Reiches unter Berücksichtigung einiger Späterer Formen, SADIK 21, Mainz 1986.
- Leitz, C., Lexikon der Ägyptischen Götter und Götterbezeichnungen, Orientalia Lovaniensia Analecta 111, vol. 2, 2002
- Lesko, L., A Dictionary of Late Egyptian, vol 1, Providence, RI: B.C. Scribe Publications, 2002.
- Montet, P., «Les Tombeaux de Siout et de Deir Rifeh», kêmi 6, 1936.
- Ranke, H., Die Ägyptischen Personennamen, Glückstadt, 1935.
- Smither, P., «The Writing of @tp-di-nsw in the Middle and New Kingdom», JEA 25, 1939.
- Stewart, H., Petrie Museum: Egyptian Stelae Reliefs and Paintings: from the Petrie Collection, The Late Period, Warminster, 1993.
- Von Beckerath, Handbuch der Ägyptischen Königsnamen, MÄS 20, 1984.
- Wells, E., "Display and Devotion: A Social and Religious Analysis of New Kingdom Votive Stelae from Asyut", UCLAElectronic Theses and Dissertations, California, 2014.