Taha Hussein, Mona, طة حسين, حازم. (2021). Laila Soliman’s Sculptures in the Modern Egyptian Art Museum, Cairo. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 24(1), 87-104. doi: 10.21608/cguaa.2021.60901.1078
Mona Taha Hussein; حازم طة حسين. "Laila Soliman’s Sculptures in the Modern Egyptian Art Museum, Cairo". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 24, 1, 2021, 87-104. doi: 10.21608/cguaa.2021.60901.1078
Taha Hussein, Mona, طة حسين, حازم. (2021). 'Laila Soliman’s Sculptures in the Modern Egyptian Art Museum, Cairo', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 24(1), pp. 87-104. doi: 10.21608/cguaa.2021.60901.1078
Taha Hussein, Mona, طة حسين, حازم. Laila Soliman’s Sculptures in the Modern Egyptian Art Museum, Cairo. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2021; 24(1): 87-104. doi: 10.21608/cguaa.2021.60901.1078
Laila Soliman’s Sculptures in the Modern Egyptian Art Museum, Cairo
Abstract:The contemporary Egyptian sculptor and art education professor “Laila Hassan Soliman” (1932-2014), considered as one of the exceptional pioneer sculptors of her generation. In 1955, she obtained her diploma in art education (1955), and won the “Mahmoud Mokhtar Prize” for sculpture. Since her graduation and shortly before she died in 2014, Soliman was an active sculptor and instructor in the Faculty of Art Education. A journey that lasted almost for 50 years full of garnering recognition throughout an art career. Her work reflects critical views for the political and social aspects of the modern Egypt after 1950s, and same while a deep understanding for the aesthetical and intellectual dialogue between West and East, where the Egyptian-Arabic heritage and culture connected with the modernism and post-modernism. Working in stone, ceramic and metal, she exhibited in group and solo shows around the world. The Museum of Modern Egyptian Art acquire four sculptures of Laila Soliman (Fig.15,16,17, and 18) which has been stored uninscribed or labeled in the magazine of the Museum. The sculptures (Fig.15,16,17 and18) shows how she managed to different metal forms in terms of both size and function and the development of new techniques as the first Egyptian female artist that dealt with metal waste. Laila expresses the crafting of iron pieces and pipes in circular and cubic shapes and in vertical and horizontal directions. "الأعمال النحتية للفنانة ليلى سليمان في متحف الفن الحديث بالقاهرة" الملخص: الفنانة ليلى حسن سليمان (١٩٣٢-٢٠١٤) أحد رواد فن النحت المصري المعاصر والتي شارکت في تطوير الحرکة الفنية في مصر والثورة على القيم القديمة في طرق التدريس وتناول فن النحت على المستوى العالمي وما طرأ عليه من متغيرات في العالم الحديث. هي من جيل الريادة الثالث مع النحات صالح رضا والنحاتة نوال حافظ. کانت النحاتة في حوار دائم مع الخامة، استخدمت الحديد المطروق، المواسير المعدنية، البرونز والطين والخشب. وللفنانة مقتنيات في متاحف کثيرة أهمها متحف الفن الحديث بالقاهرة (القطع رقم١٥-١٨). والتي توجد حاليا بمخزن متحف الفن الحديث بالقاهرة غير موصوفة أو مؤرخة. أثبتت الدراسة ان القطع النحتية للفنانة ليلي حسن سليمان (رقم ١٥-١٨) الموجودة بمتحف الفن الحديث بالقاهرة والتي انتجتها في مرحلة السبعينات تعد من أهم مراحل النحاتة فنيا. تعرض أشکالها المجسمة في خامة الحديد کأول سيدة تعمل في هذا المجال في مصر
-Wildung, D., Grundstrukturen der Ägyptische Kunst, in: Ägyptische und Moderne Skulptur Aufbruch und Dauer,1986.
-Ismail, F., 29 Artists in the Museum of Egyptian Modern Art, Cairo, 1989.
-Soliman, L., H., 9th International Biennale Alexandria Catalogue, 1972. Egypt.
-…………………, Sculpture and Ceramic, Exhibition Catalogue des Goethe-Institute, Cairo,1976.
-…………..........., Thought, Exhibition Catalogue des Goethe-Institute Cairo,1977.
-………………..., Catalogue 8th International Biennale Alexandria Catalogue, 1970, Egypt.
-Taha Hussein, M., Biography of the artist Laila Hassan Soliman, 2010 (unpublished).
-Thesing, D., Mohamed Taha Hussein Ein künstlerischer Dialog zwischen Orient und Okzident, Verlag Dr. Kovac, Hamburg, 2003.
-El Arnaoty, M., Ceramics & Sculpture, Forms &Technics, Laila Hassan Soliman, Exhibition Catalogue, the Egyptian Center for International Cultural Cooperation, Ministry of culture, March, 2004.
-Mostafa, R., Ceramics & Sculpture, Forms &Technics, Laila Hassan Soliman, Exhibition Catalogue, the Egyptian Center for International Cultural Cooperation, Ministry of culture, March, 2004.
-Wedewer, R., Grundformen Moderner Plastik zum Problem ihrer Geschichtlichkeit, in: Ägyptische und Moderne Skulptur Aufbruch und Dauer,1986.
- أبو المعاطي هيکل، محمد، دراسة مقارنة في الشکل و المحتوي في التصوير القديم و الحديث وإرتباطها بالتربية الفنية، دکتوراة غير منشورة، کلية التربية الفنية، جامعة حلوان، 1986.
- Abū al-Maʿāṭī Haykal, Dirasa muqārana fī al-šakl ʾl-muḥtawā fī al-taṣwīr al-qadim waʾl-ḥadīṯ wa irtbaṭuha biʾl-tarbaya al-fanīya, Doktora gher Manshura, Ph.DThesis, Faculty of Art Education, Helwan University,1986.
- لبيب، نداء، دور المثال محمود مختار في تعزيز الانتماء القومي، مجلة علوم و فنون –دراسات وبحوث، جامعة حلوان،١٩٩٠، ١٥٩-١٧٣.
- Labīb, Nidaʾ, Dawr al-maṯṯāl Mahmūd Muẖtār fī taʿzīz al-intmāʾ al-qawmī , Magalat ʿulūm wa buḥūṯ wa funūn dirasāt wa buḥūṯ, Helwan University, 1990, 159- 173.