Hawash, Mohamed. (2021). فکرة الدومين العام في التشريع الداخلي والدولي وبعض اثارها علي الحماية القانونية للمقتنيات الثقافية المصرية.. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 24(1), 377-391. doi: 10.21608/cguaa.2021.60744.1071
Mohamed Hawash. "فکرة الدومين العام في التشريع الداخلي والدولي وبعض اثارها علي الحماية القانونية للمقتنيات الثقافية المصرية.". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 24, 1, 2021, 377-391. doi: 10.21608/cguaa.2021.60744.1071
Hawash, Mohamed. (2021). 'فکرة الدومين العام في التشريع الداخلي والدولي وبعض اثارها علي الحماية القانونية للمقتنيات الثقافية المصرية.', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 24(1), pp. 377-391. doi: 10.21608/cguaa.2021.60744.1071
Hawash, Mohamed. فکرة الدومين العام في التشريع الداخلي والدولي وبعض اثارها علي الحماية القانونية للمقتنيات الثقافية المصرية.. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2021; 24(1): 377-391. doi: 10.21608/cguaa.2021.60744.1071
فکرة الدومين العام في التشريع الداخلي والدولي وبعض اثارها علي الحماية القانونية للمقتنيات الثقافية المصرية.
المقتنيات الثقافية تحمل العديد من القيم وتعتبر السجل الحي لحضارة الانسان وانعکس ذلک علي قيمتها المادية التي اضحت کبيرة ونتج عن ذلک استثمارها ثقافيا بشکل يعود بالنفع علي حائز المقتني الثقافي او مالکه . ولذلک فان انتقال المقتنيات الثقافية بين الدول سواء بطرق مشروعة او غير مشروعة اثار الکثير من الجدل وتم تناوله بالبحث والتنظيم علي المستوي الدولي من خلال اتفاقيات اهمها اتفاقية اليونسکو 1972 واتفاقية اليوندورا 1995 وغيرهما ,ويوجد جانب اخر من الاستغلال للمقتنيات الثقافية لکن عن طريق استخدامها في التصميمات والصور من قبل الغير والغير هنا يعني غير المالک والحائز الشرعي ومن ثم تأتي فکرة الدومين العام علي المستوي الدولي والتي سيتم تناولها في ورقتنا البحثية وهل هي فکرة حقيقة في واقع التعاملات علي المقتنيات الثقافية ام لا , والدومين العام علي المستوي الداخلي يعني ان استغلال الشيء المحمي قانونا بطرق الحماية القانونية التي يکفلها قانون حماية الملکية الفکرية رقم 82 لسنة 2002 بعد سقوط تلک الحماية المؤقتة بمده محددة ويقع في الملک العام للدولة والذي يباح استخدامه من قبل الکافة دون الحاجة للحصول علي ترخيص او اذن . وذلک علي المستوي الداخلي اما علي المستوي الدولي فنجد استغلال المقتنيات الثقافية ماديا لا يوجد له سند قانوني حقيقي ولذا سيتم تناول فکرة الدومين العام علي المستوي الدولي ومدي واقعيتها لنتبين ونحاول تفسير بعض طرق استغلال المقتنيات الثقافية من حيث مدي قانونية تلک الانواع من الاستغلال . The public domain concept in domestic and international legislation and its effects on the legal protection of Egyptian cultural properties
Cultural objects carry many values and are considered a living record of human civilization, and this has been reflected in their tangible value, which has become greater, so they are culturally invested in a manner that benefits the holder or owner of the cultural objects. Therefore, the transfer of cultural objects between countries, whether by legal or illegal means, has caused a lot of controversy and was dealt with by research and regulation at the international level through agreements, the most important of which is the 1972 UNESCO Convention and the 1995 UNIDROIT Convention and others, and there is another aspect of exploitation of cultural objects , but by using them as designs and images By others and others here means other than the owner and the legitimate holder. Then comes the idea of the public domain at the international level, which will be dealt with in our paper. Is it a real idea in the reality of transactions on cultural objects or not, and the public domain at the internal level means that the exploitation of the legally protected things , The legal protection guaranteed by the Intellectual Property Protection Law No. 82 of 2002 after the end of that temporary protection for a limited period and it falls in the public domain of the state, which is permissible to use by all without the need to obtain a license or permission. And that is at the internal level. On the international level, we find the exploitation of cultural objects didn’t has areal legal basis. Therefore, the idea of the public domain will be dealt at the international level and its realism in order to show and try to explain some of the methods of exploiting cultural objects and show to what extent the exploitation is legal.
- Berne Convention for the Protection of Literary and Artistic Works 9 September 1886 Berne
- Boyle, J.: «The Public Domain Enclosing the Commons of the Mind, Yale University Press, New Haven & London 2008, (accessed September 15 2020, http://james-boyle.com)
- Dusollier, S. , Scoping Study on Copyright and Related Rights and the Public Domain , May 7, 2010 , WIPO WORLD INTELCUAL PROPERITY ORGANIZATION
- Dusollier, S.:«The public domain in Intellectual Property: Beyond the metaphor of a domain» Icfai University Press, 2009,
- Francioni ,F . & Vrdoljak , A.:«Cultural Heritage and Intellectual Property», The Oxford Handbook of International Cultural Heritage Law, (Oxford University Press, 2019) (accessed September 15 2020, https://www.researchgate.net/publication/329417949 )
- Frow, J.: «INTELLECTUAL PROPERTY RIGHTS AND THE PUBLIC DOMAIN IN THE NEW WORLD ORDER»,THE INDIAN JOURNAL OF LAW AND TECHNOLOGY 2, 2006 .
- Preamble of UNIDROIT CONVENTION ON STOLEN OR ILLEGALLY EXPORTED CULTURAL OBJECTS (Rome, 24 June 1995)
- Rincon, L., Intellectual Property and Protection of Cultural Heritage: The case of the national museums of arts and civilizations in France , Study carried out for the World Intellectual Property Organization (WIPO) (January 2009).