Abd el Hameed, Seham. (2017). hoopoe symbolism in ancient Egyptian religion رمزية طائر الهدهد فى العقيدة المصرية القديمة. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 20(1), 139-173. doi: 10.21608/cguaa.2017.29512
Seham El-Sayed Abd el Hameed. "hoopoe symbolism in ancient Egyptian religion رمزية طائر الهدهد فى العقيدة المصرية القديمة". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 20, 1, 2017, 139-173. doi: 10.21608/cguaa.2017.29512
Abd el Hameed, Seham. (2017). 'hoopoe symbolism in ancient Egyptian religion رمزية طائر الهدهد فى العقيدة المصرية القديمة', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 20(1), pp. 139-173. doi: 10.21608/cguaa.2017.29512
Abd el Hameed, Seham. hoopoe symbolism in ancient Egyptian religion رمزية طائر الهدهد فى العقيدة المصرية القديمة. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2017; 20(1): 139-173. doi: 10.21608/cguaa.2017.29512
hoopoe symbolism in ancient Egyptian religion رمزية طائر الهدهد فى العقيدة المصرية القديمة
A Lecturer in Egyptology, Faculty of Arts, Kafrelsheikh University
المستخلص
This beautiful migratory bird can be found all year long in Egypt. It nests in burrows and hollow trees. Young hoopoes were captured and grown as pets. Even the child god Harpocrates is at times shown holding such a bird. According to Horapollo (5th century CE) the hoopoe was famous for being grateful towards its parents, to which Claudius Aelianus (around 200 CE) in his On the Nature of Animals added that grown hoopoes were honoured for being doting parents, without giving a reason though. While representations of hoopoes are not rare and there is even a hoopoe hieroglyph, with the phonetic value of Db, the Egyptian word for hoopoe has not yet been identified with any certainty. The demotic qqpt on the other hand appears in a number of magical spells, where above all the bird's heart or blood are used. A love spell calls for a live hoopoe:a hoopoe (Upupa epops africana), a hieroglyphic sign (G22 in Gardiner’s list). It is often seen in nature perched on the acacia tree. It is possibly named ḏbAw in ancient Egyptian, “the crowned/crested one,” . Hoopoes appear in tombs mainly in three contexts: bird-trapping scenes (e.g., in the Saqqara tomb of
Ḥtpḥrḫt, 5th Dynasty), perched on a tree,and in the hands of children. In this last case, the child often holds his father’s staff in one hand, while his other hand holds the hoopoe; in other versions of the scene another bird is held by the child. These aspects will be handled in the current study in detail
کان للطيور مکانة کبيرة عند المصريين القدماء منذ فجر التاريخ، فقد تأثر المصري القديم بالطيور وحرص على تصويرها علي جدران المعابد والمقابر لما لها من دلالات دينية مقدسة خاصة بالعقيدة المصرية القديمة، کذلک شکلت الطيور رمزاً لغوياً للکتابة المصرية الهيروغليفية .
بعض هذه الطيور تم تقديسها مثل طيور أبو منجل، والصقر، والنسر "طائر الرخم"، وکان يتم تحنيط أجسادها بعد موتها، ثم وضعها داخل توابيت من الحجر أو الفخار کما هو الحال فى جبانة " تونا الجبل" التي تعد أکبر جبانة لدفن طائر أبو منجل، وکان هناک أيضاً عقوبة تنفذ ضد کل من يتعدي بالسوء على هذه الطيور.
ايضاً کان هناک طائر الهدهد الذى لاقى مکانة کبيرة فى الحياة المصرية القديمة، وجاء فى الهيروغليفية بمعنى الطائر المتوج DbAwولقد صور على سبيل المثال فى العديد من المقابر مثل مقبرة "بتاح حتب " والتى ترجع للاسرة الخامسة يحمله احد الصبية، کذلک عثر على مناظر تخص طائر الهدهد بمقابر بنى حسن، ايضاً استخدم فى الطب المصري القديم وهو ما سيحاول البحث اثباتة بالتفصيل .
نقاط رئيسية
اهداف البحث:
یهدف هذا البحث الى القاء الضوء على مکانة طائر الهدهد فى العقیده المصریه القدیمة، ولقد تم تناول طائر الهدهد فى دراستین هامتین سابقتین الاولى تناولت شرح تمثال لحربوقراط یحمل طائر الهدهد فى یده ودللت على وجود الطائر فى عدد من المناظر([1])والثانیة تناولت الطائر بدون البحث فى مدلوله ورمزیته الدینیة(
([1]) Keimer.Quelques remarques sur la huppe (Upupa epops) dans l’Égypte ancienne [avec 4 planches]. BIFAO 30 (1930) .
1- برت ام هرو، کتاب الموتى الفرعونی ،عن بردیة آنی بالمتحف البریطانی، ترجمة فیلیب عطیة، الطبعة الأولى ، مکتبه مدبولی ، القاهرة ، 1988 م0
2-سهام السید عیسى، مظاهر تقدم العمر فی الحیاة المصریة القدیمة دراسة(أثریة-فنیة، رسالة ماجستیر) غیر منشورة کلیه الاداب جامعة طنطا 2006
3- لیز مانکة، التداوى بالاعشاب فى مصر القدیمة ، ترجمة أحمد زهیر أمین ،مکتبة مدبولى ، القاهرة ، 1993 م .
4- محمود عبید شحات مغربی ، مکانة المرأة - الرجل – الأبناء فی الأدب التهذیبی حتى نهایة العصور الفرعونیة، دراسة لغویة حضاریة، رسالة ماجستیر غیر منشورة کلیة الآثار جامعة القاهرة ، 2002 .
ثانیاً -المراجع الاجنبیة
5- Allen, J.P.,The ancient Egyptian Pyramid texts , Atlanta, 2005,p.126.
6- Arnold,D.,an Egyptian bestiary, The Metropolitan Museum Of Art ,Bulletin ,spring 1995,No.53.p.46.
7- Bailleul -Lesuer ,R. , the exploitation of live avian resouresources in pharaonic Egypt :a socio-Economic study, dissertation submitted to the faculty of the division of the humanities in candidacy for the degree of Doctor of philosophy department of Near Eastern languages and civilizations Chicago, 2016,p.180.
8-Bailleul-LeSuer ,R., Between Heaven and Earth Birds in Ancient Egypt, The University of Chicago, 2012,p.25.
9-Buhl,M.L.,The Goddesses of the Egyptian Tree Cult, Journal of Near Eastern Studies, Vol. 6, No. 2 , The University of Chicago Press ,(Apr., 1947), P.86f. ; Allen, J.P.,The ancient Egyptian Pyramid texts , Atlanta, 2005,p.126.
11-Budge,E.A.W.,The Book of the Dead,Chicago,London, 1901, P.557.
12- Budge,E.A.W.,The Chapters Of Coming Forth By Day, The British Museum , London, 1898.,p.146.
13- Buhl,M.L.,The Goddesses of the Egyptian Tree Cult, Journal of Near Eastern Studies, Vol. 6, No. 2 , The University of Chicago Press ,(Apr., 1947), P.86f.
14-Carles W., On the names of birds and hieroglyphic sign-list G 22, G 35 and H 3. Jaarbericht van het Vooraziatisch-Egyptisch Genootschap Ex Oriente Lux 32, 1991-1992.
15-Collins,B.J., A history of the animal world in the ancient near east ,Leiden .Boston .Koln,2002,p122.
16-David,A., Hoopoe and acacias :Decoding an Ancient Egyptian Funerary Scence" JNES73,no2(2141),university of Chicago,p.247 .
17- Davies,M.A.,The Mastaba of PtaHHetep and Ahethetep at Saqqareh, part II, London,1901,pl.VI,p.12.
18-Davies,N.M.,and Gardiner,A.H., Ancient Egyptian paintings ,Voll.III ,Chicago,1936,p.45.
19-elweshahy,M., hoopoe in Ancient Egypt,
مؤتمرالاثاریین العرب، دراسات فی آثار الوطن العربی ١٢، 2010 0
20-Fakhri,P.K., etall .,Hoopoe in Persian Literature and Myths , International Archive of Applied Sciences and Technology Int. Arch. App. Sci. Technol; Vol 5 [2]June 2014: 41- 44 .
21-Feucht,E., Heidelberg, Fishing and Fowling With The Spear and The Throw –Stick reconsidered , Original veröffentlichung in: Ulrich Luft (Hrsg.), The intellectual Heritage of Egypt, (Studia Aegyotuaca XIV),Budapest 1992
22- Fakhri,P.K., etall ., Hoopoe in Persian Literature and Myths , International Archive of Applied Sciences and Technology ,Int. Arch. App. Sci. Technol; Vol 5 [2], India,June 2014 P.42.
23-Gardiner, A. H. , Egyptian Grammar ,3Th.ed , London ,1973,
24-Faulkner , R.O., A concise Dictionary Of Middle Egyptian ,Oxford, 1964
25- Ghalioungui,P. The Ebres Papyrus, Cairo 1987,No.246.
26-Hayes , W.C., Egyptian tomb reliefs of the old kingdom, The Metropolitan Museum of Art is collaborating with JSTOR to digitize, preserve, and extend access to The Metropolitan Museum of Art Bulletin,p.175 .
27- Heidelberg, F.E., Fishing and Fowling With The Spear and The Throw –Stick reconsidered , Original veröffentlichung in: Ulrich Luft (Hrsg.), The intellectual Heritage of Egypt, (Studia Aegyotuaca XIV),Budapest 1992 , p. 161,fig.3.
28-Houlihan,P.F.,The Birds of Ancient Egypt, Warminster: Aris & Phillips . 1988, .
29-Hoyo,J&sargatal,J., Hand Book of the Birds of the world ,Vol.6, Lynx Edications ,Barcelona ,2001,pp396-407.
30-Ingersoll ,E., Birds in Legend Fable and Folklore , New York , London, 1923 ,P.153.
31-Junker,H., Grabungen auf dem Friedhof des Alten Reiches
bei den Pyramiden von Giza Band IV Die Mastaba des Kjjm(nh (Kai-em-anch, Wien und Leipzig,1940, , Abb. 8
32-Kamrin, J., The cosmos of Khnumhotep II at Beni Hasan, London: KPI, 1999.
33- Keimer.Quelques remarques sur la huppe (Upupa epops) dans l’Égypte ancienne [avec 4 planches]. BIFAO 30 (1930) .
34-Lepsius, K. R. , Denkmäler aus Aegypten und Aethiopien (Berlin, 1849–58),
35- Lichtheim,M., Ancient Egyptian literature ,A book of Reading ,Vol. I , the Old And middle kingdom , Los Angeles ,London ,1973, P.63
36- Möller,G., Hieratische paläographie, die aegyptische Buchschrift in ihrer entwicklung von der fünften dynastie,bis zur römischen kaiserzeit, Erster band ,Leipzig,1909, S .19
37-Pinch,G., Magic in ancient Egypt, British Museum Press, 1994 ,p.108,119.
38-Quirke,S., The Writing of the Birds. Ancient Egyptian Hieroglyphs Before and After the Founding of Alexandria1, University College London Institute of Archaeology s.quirke@ucl.ac.uk, ELECTRYONE 5 (2017),p.40.
39-Rosalind, M., and Janssen ,Jac.J., Getting Old in Ancient Egypt, 1996 , P 73f.
40-Rozenn , F. the exploitation of live avian resouresources in pharaonic Egypt , P.224.
41- Redford ,D.B., the oxford Encylopedia of ancient Egypt,Vol.I, cairo 1994,p.189.
43-Shanon,B., Biblical Entheogens:a Speculative Hypothesis, Time and Mind:The Journal of Archaeology Consciousness and Culture Volume I—Issue I
March 2008 ,P . 65.
44-Shehab el –Din ,T., The Title " mdw – iAwi " ,"The Staff of Old age" عکازة الشیخوخة "", Discussions in Egyptology 37 ,1997 ,p.60
45-Smith,W.S., Country life in ancient Egypt ,Museum of fine arts ,Book No.2,Boston,Figure 8.
46- Veiga ,P., Some prevalent pathologies in ancient Egypt ,P.67
43-Verlag, H.,Studies on Old Kingdom Reliefs and Sculpture in the Hermitage, Wiesbaden, 2005,p.100.
47- Wassel,B.A., ancient egyptian fauna,a lexicographical study vol.I,Thesis submitted for the degree of doctor of philosophy to the University of Durham .School of oriental Studies, 1991.,p.133
48-Wilson,J.A.,and Allen,T.G.,The Mastaba of Mereruka,part I,Chicago, 1938,Pl.48C
49-Wilson,J.A.,and Allen,T.G.,The Mastaba of Mereruka,part II,Chicago, 1938, Pl.162.
50-Zaba,Z., Les Maximes de PtaH 1otep , Paris , 1956, P.17 (28)