Mohamed, Magdy. (2016). Landscape depicted in the background of war scenes in both Ancient Egyptian Art and Neo- Assyrian Art , Comparison Study البيئة المحيطة بمناظر القتال وحصار المدن دراسة مقارنة بين الفن المصري والفن الآشوري في عصر الإمبراطورية. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19(1), 325-341. doi: 10.21608/cguaa.2016.29531
Magdy Abdelsalam Mohamed. "Landscape depicted in the background of war scenes in both Ancient Egyptian Art and Neo- Assyrian Art , Comparison Study البيئة المحيطة بمناظر القتال وحصار المدن دراسة مقارنة بين الفن المصري والفن الآشوري في عصر الإمبراطورية". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19, 1, 2016, 325-341. doi: 10.21608/cguaa.2016.29531
Mohamed, Magdy. (2016). 'Landscape depicted in the background of war scenes in both Ancient Egyptian Art and Neo- Assyrian Art , Comparison Study البيئة المحيطة بمناظر القتال وحصار المدن دراسة مقارنة بين الفن المصري والفن الآشوري في عصر الإمبراطورية', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 19(1), pp. 325-341. doi: 10.21608/cguaa.2016.29531
Mohamed, Magdy. Landscape depicted in the background of war scenes in both Ancient Egyptian Art and Neo- Assyrian Art , Comparison Study البيئة المحيطة بمناظر القتال وحصار المدن دراسة مقارنة بين الفن المصري والفن الآشوري في عصر الإمبراطورية. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2016; 19(1): 325-341. doi: 10.21608/cguaa.2016.29531
Landscape depicted in the background of war scenes in both Ancient Egyptian Art and Neo- Assyrian Art , Comparison Study البيئة المحيطة بمناظر القتال وحصار المدن دراسة مقارنة بين الفن المصري والفن الآشوري في عصر الإمبراطورية
Ancient Egyptian Artist was not only creative in depictingthe military battles and highlight of its details, but also he reached in his creativity to portray the environment surrounding the views of the fighting and blockade of cities on the difference in such the mountain surrounding the cities of the Phoenician coast,where ceder trees grow and where an animal such as the grizzly bear lives . On his way to the Phoenician coast passing by the Horus military Road,He depicted the war with the Bedouins without any plants or animals, and other landscape . In the south where palm trees grow and desert plants and sheep herder.. The Egyptian artist was smart when he portrayed of battlefield with the Libyans free from any plants or animals because the war took place in Western desert.. The Assyrian artist was not less innovative than Egyptian when he sincerely expressed the environment which the Assyrian Army reached such as palm trees in Babylon and embarrassing the reeds cane and matchsticks in Shatt al Arab, to the mountains in the northeast and west of Mesopotamia, at the springs of Tigris and Euphrates rivers in Anatolian to the Mediterranean beach access to Egypt and its fertile land with the river and its fish .. The Assyrian artist was also smart when the depicted the battlefield between the Assyrians and the Arab tribes, which has been allied with the Aramaic kingdoms, and sometimes with the of the Phoenician cities , free from all aspects of life because it has always been raging in the desert. لم يقتصر إبداع الفنان المصرى القديم على تصوير المعارک الحربية وإبراز تفاصيلها وأحداثها بل وصل إبداعه إلى حد تصوير البيئة المحيطة بمناظر القتال وحصار المدن على إختلاف تلک البيئات بين بيئة جبلية فى مدن الساحل الفينيقى تنمو فيها اشجار الأرز وتعيش فيها حيوانات مثل الدب , وهو فى طريقه إلى مدن الساحل الفينيقى يمر بطريق حورس الحربى وقد عبر عنه الفنان بآبار الماء دون وجود لأية نباتات أو حيوانات, و بيئة أخرى فى الجنوب حيث تنمو النباتات الصحراوية ويرعى أبنائها الغنم وتکثر فيها أشجار النخيل . کان الفنان المصرى ذکياْ عندما صور ساحة القتال بين المصريين والليبيين خالية من أية نباتات أو حيوانات لأن القتال بينهما کان دائماْ فى الصحراء الغربية . لم يکن الفنان الآشوري أقل إبداعاْ من نظيره المصرى فى تعبيره بصدق عن البيئة الخاصة بالأماکن التي وصل إليها الجيش الآشوري کأشجار النخيل في بابل وأحراج البوص وعيدان القصب في شط العرب إلي الجبال في شمال شرق وغرب بلاد الرافدين في أرمينيا والأناضول عند منابع نهرى دجلة والفرات إلي شاطئ البحر الأبيض المتوسط وصولاً إلي مصر بنيلها وأسماکها ما منحه تصوراً خصباً لإبداعه الفني . وکان الفنان الآشورى ذکياْ أيضاْ عندما صور ساحة القتال بين الآشوريين والقبائل العربية, التى کانت دائماْ تتحالف مع الممالک الآرامية حيناْ ومع مدن الساحل الفينيقى حيناْ آخر, خالية من کل مظاهر الحياة لأنها کانت دائماْ تدور رحاها فى الصحراء .