Nour, Hassan. (2017). The Great Mosque of Harran, Historical Architectural Study جامع حران الکبير، دراسة تاريخية معمارية. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 20(20), 834-857. doi: 10.21608/cguaa.2017.29617
Hassan Mohammed Nour. "The Great Mosque of Harran, Historical Architectural Study جامع حران الکبير، دراسة تاريخية معمارية". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 20, 20, 2017, 834-857. doi: 10.21608/cguaa.2017.29617
Nour, Hassan. (2017). 'The Great Mosque of Harran, Historical Architectural Study جامع حران الکبير، دراسة تاريخية معمارية', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 20(20), pp. 834-857. doi: 10.21608/cguaa.2017.29617
Nour, Hassan. The Great Mosque of Harran, Historical Architectural Study جامع حران الکبير، دراسة تاريخية معمارية. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2017; 20(20): 834-857. doi: 10.21608/cguaa.2017.29617
The Great Mosque of Harran, Historical Architectural Study جامع حران الکبير، دراسة تاريخية معمارية
Professor of Islamic Archaeology Department, Faculty of Arts, University of Sohag – Egypt
المستخلص
The city of Harran is currently located in southeastern Turkey at the source of the River Balikh, one of the tributaries of the Euphrates River, opened by the Muslims on 18 AH / 639 AD, and taken by Marwan bin Mohammed, the last successors of the Umayyad structure center.
The Grand Mosque of Harran is the oldest mosque in Anatolia and is known as the Mosque of Paradise. The traveler Ibn Jubayr, who died in 614 AH / 1217 AD, said: "Its mosque was a very old mosque.
The world conducted "Rice" excavations in the region and published its findings entitled "Harran in the Middle Ages"
David.Storm.Rice: Medieval Harran. Studies on its Topography and Monuments.1.Anatolian Studies.2.1952.pp.36-84
In 1983, Nurttin Yardimer conducted excavations at the University of Harran.
The great scientist Creswell wrote about him in his early Islamic architecture:
K.A.C.Creswell: - Early Muslim Architecture.Umayyads Early Abbasid & Tulunids.Oxford.
Sakho saw a written inscription on the right of the eastern entrance of the mosque in the name of Saladin, which was in Harran between 579-582 / 1183-1186.
Prosser described the octagonal basin in the Courtyard of the whole. The mosque was destroyed and parts of it remained useful in re-visualizing its first condition. It was a 104 x 107 meter rectangle, and its walls, minaret , columns, entrances, crowns, pillars and decorations, some of which were pre-Islamic, remained.
The mosque was built in two periods at least. Its architecture shows the effects of northern Syria. The remains of its columns are an extension of the classical tradition, but its square layout follows the oldest mosques in Iraq, and its facades remind us of the large mosque in Diyarbakir between 510-559 / 1116-1644.
We will describe the whole of the mosque and provide the description with thirteen colored plates of its remains, with its plan taken from "Creswell" and try to read the rest of his writings Arabic copy.
تقع مدينة حران حاليا جنوب شرق ترکيا عند منبع نهر البليخ أحد روافد نهر الفرات، فتحها المسلمون عام 18هـ/639م، واتخذها مروان بن محمد آخر خلفاء بنى أمية مرکزا له .
ويعد الجامع الکبير في حران هو أقدم جامع في الأناضول، ويعرف بمسجد الفردوس، قال عنه الرحالة "ابن جبير" المتوفى عام 614هـ/1217م "جامعها عتيق مجدد قد جاء على غاية الحسن، وما رأينا جامعا أوسع منه حنايا، وأبوابه شبه أبواب مجالس القصو "
أجرى العالم "رايس" حفائر بالمنطقة ونشر نتائجها بعنوان "حران في العصور الوسطى"
David.Storm.Rice: Medieval Harran . Studies on its Topography and Monuments.1.Anatolian Studies.2.1952.pp.36-84
وفى عام 1983م أجرى نور الدين ياردمير ( Nurttin. Yardimer ) حفائر بجامع حران .
وکتب عنه العالم الکبير " کريسول " خمس صفحات في کتابه العمارة الاسلامية المبکرة :-
K.A.C.Creswell:- Early Muslim Architecture.Umayyads Early Abbasid&Tulunids.Oxford.
ورأى "شاخو" نقشا کتابيا على يمين المدخل الشرقى للجامع باسم صلاح الدين الذى کان في حران فيما بين 579-582هـ / 1183-1186م .
ووصف "بروسر" الحوض المثمن في صحن الجامع. وتهدم الجامع وبقيت أجزاء منه تفيد في إعادة تصور حالته الأولى، وکان مستطيلا 104×107متر، وبقيت منارته وبعض جدرانه وعقوده ومداخله وتيجان أعمدته وزخارفها التى تؤکد أن بعضها مجلوب من عمائر سابقة على الاسلام .
بنى الجامع في فترتين على الأقل فعمارته تظهر تأثيرات من شمال سورية، حسب رأى "کريسول" وبقايا أعمدته تعتبر امتدادا للتقاليد الکلاسيکية، لکن تخطيطه المربع يتبع أقدم مساجد العراق، وواجهاته تذکرنا بالجامع الکبير في ديار بکر المبنى فيما بين عامى 510-559هـ / 1116-1164م . سوف نصف الجامع معماريا ونزود الوصف بإجمالى خمسة عشرة شکلا توضيحيا ولوحة ملونة من بقاياه، ونحاول قراءة ما تبقى من کتاباته العربية، ونتتبع مراحل بنائه خلال ثلاثة عصور هى العصر الأموى والزنکى والأيوبى
د. أحمد فکری: مساجد القاهرة ومدارسها (المدخل)، دار المعارف بمصر .
د. عبد الجبار حامد أحمد، نادیة محسن عزیز: الدور السیاسی لمدینة حران فی العصر العباسی (132-380هـ/749-993م)، مجلة آداب الرافدین ، العدد 49 ، لسنة 2008م.
رحلة ابن جبیر (539-614هـ/1144-1217م) ، دار صادر للطباعة، بیروت ، 1964م .
ابن شداد ( أبو المحاسن بهاء الدین بن رافع بن شداد الأسدی الموصلی ) (539-632هـ/1144-1234م) :- النوادر السلطانیة والمحاسن الیوسیفیة .
ک. کریسول: الآثار الإسلامیة الأولی ، نقله إلى العربیة عبد الهادی عبلة، استخراج نصوصه وعلق علیه أحمد غسان سبانو، دار قتیبة، دمشق ، مطبعة خالد بن الولید، الطبعة الأولی ، 1404هـ/1984م .
د. محمد عبد الهادی حسن العبودی: مدینة حران فی کتب البلدان فی القرنین السادس و السابع الهجریین، رسالة ماجستیر بکلیة التربیة والعلوم الإنسانیة ، قسم التاریخ ، جامعة بابل ، العراق، 2014م .
یاقوت الحموی (شهاب الدین أبی عبد الله یاقوت الحموی الرومی البغدادی): معجم البلدان، المجلد الثانی، دار الکتاب العربی، بیروت (د. ت) .
ثانیا - المراجع الأجنبیة :-
(Gertrude) Bell: Palace and Mosque At Ukhaidir. Oxford: 1914.
- ( K. A. C) Creswell: Early Muslim Architecture. Umayyads, Early Abbasids & Tulunids. Oxford. Part – 1-
- (K. A. C) Creswell: Short Account of Early Muslim Architecture. Lebanon, Beirut. 1958.
- ( David. Storm) Rice: “Medieval Harran” Studies on its Topography and Monuments- 1 - Anatolian Studies – 2 – 1952.
- Seton. L loyd & William . Brice: Harran (Anatolian Studies) vol. 1. 1951
- (Kasim) Sulul: Islam Cografya Kaynaklarina Göre Harran Firdevs ulu camisi (Islam Tarihi ve Medeniyetinde Sanlurfa – 1 -) Edidorler. Prof. Dr. Kasim Sulul & others. 2016 .
- (Yasser) Tabbaa: Survivals and Archaisms in the Architecture of Northern Syria. Ca. 180- Ca. 1150. (Muqarnas) vol. 10. 1993.