Nour, Hassan. (2018). الأسلوب الطبوغرافى في رسوم الحرمين الشريفين في المخطوطات العثمانية The Typographic style in the Drawings of the Two Holy Mosques in Ottoman Manuscripts. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 21(1), 517-549. doi: 10.21608/cguaa.2019.55696
Hassan Mohammed Nour. "الأسلوب الطبوغرافى في رسوم الحرمين الشريفين في المخطوطات العثمانية The Typographic style in the Drawings of the Two Holy Mosques in Ottoman Manuscripts". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 21, 1, 2018, 517-549. doi: 10.21608/cguaa.2019.55696
Nour, Hassan. (2018). 'الأسلوب الطبوغرافى في رسوم الحرمين الشريفين في المخطوطات العثمانية The Typographic style in the Drawings of the Two Holy Mosques in Ottoman Manuscripts', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 21(1), pp. 517-549. doi: 10.21608/cguaa.2019.55696
Nour, Hassan. الأسلوب الطبوغرافى في رسوم الحرمين الشريفين في المخطوطات العثمانية The Typographic style in the Drawings of the Two Holy Mosques in Ottoman Manuscripts. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2018; 21(1): 517-549. doi: 10.21608/cguaa.2019.55696
الأسلوب الطبوغرافى في رسوم الحرمين الشريفين في المخطوطات العثمانية The Typographic style in the Drawings of the Two Holy Mosques in Ottoman Manuscripts
Professor of Islamic Archaeology Department, Faculty of Arts, University of Sohag – Egypt
المستخلص
الأسلوب الطبوغرافى هو أسلوب يشبه رسم الخرائط المجسمة فهو أقرب الى التخطيط المعمارى في مقاطع رأسية وأفقية دقيقة ومتصلة، رسمت بعين الطائر أو بما يسمى بالمنظور الجوى بحيث تبدو من مختلف الزوايا وتظهر کل التفاصيل والمعالم الطبيعية والإنشائية وسماتها السطحية، لکنه يختلف عن أسلوب رسم الخرائط البحرية والخرائط الطبوغرافية، إذ يتميز الأسلوب الطبوغرافى بخلوه تماما من رسم العنصر الآدمى ولذلک اتسم بالجمود والجفاف، ولکى يخفف الفنان من ذلک الجمود زود الأسلوب الطبوغرافى أحيانا برسوم بعض أنواع الطيور والحيوانات والأسماک والأشجار بخطط لونية جذابة . ابتکر هذا الأسلوب الفنى الطبوغرافى نصوح المطراقجى المولود في مدينة فسوکا (visoka) في البوسنة، وهو فنان متعدد المواهب الى جانب کونه مؤرخ وضابط وذى حظوة عند السلاطين العثمانيين ( بايزيد الثانى وسليم الأول وسليمان القانونى ) انتشر الأسلوب الطبوغرافى في الفنون العثمانية سواء في المخطوطات المزوقة بالتصاوير، أو على کثير من الفنون التطبيقية کالبلاطات الخزفية والسجاد والأخشاب والرسوم الجدارية المنفذة بالفرسکو أو بالزيت، لکن دراستى سوف تقتصر على المخطوطات فحسب:- لقد وصلتنا مجموعة کبيرة من المخطوطات الترکية العثمانية المزوقة بالتصاوير وفق الأسلوب الطبوغرافى، وذلک في سلسلة شبه متصلة منذ القرن 10هـ / 16م حتى القرن 13هـ / 19م، من أمثلتها النسخ المتعددة من مخطوط دليل مکة والمدينة لمؤلفه غلام على، والنسخ المتعددة من مخطوط دليل الخيرات لمؤلفه محمد بن سليمان الجزولى، ومخطوط دلايل الخيرات لمؤلفه الغزالى، ومخطوط نبذة المناسک لمؤلفه مراد النقشبندى، ومخطوط روايات تاريخية عن الحرمين، ومخطوط فتوح الحرمين، ومخطوط تحفة الحرمين، ومخطوط زيارات نامة مکة مکرمة ومدينة منورة، وغير ذلک مما تحتفظ به المتاحف العالمية ودور حفظ المخطوطات . Abstract: The typographic approach is a technique similar to the mapping of the geometrical is closer to the architectural planning in vertical and horizontal sections accurate and connected, painted with the eye of the bird or the so-called aerial perspective to appear from different angles and show all the details and features of natural and structural and surface characteristics, but different from The method of marine mapping and topographic maps, since the method of typography is completely free from the drawing of the human element and therefore characterized by stagnation and drought, and to relieve the artist of that inertia provided the topography sometimes with the drawings of some types of birds, animals, fish and Brawl with attractive color schemes. This artistic technique was developed by Nasouh al-Mutraghji, born in the city of Visoka in Bosnia, a multi-talented artist, in addition to being a historian, officer, and patron of the Ottoman sultans (Bayezid II, Salim al-I, and Suleiman the Legal. In the Ottoman arts, the style of typography has spread both in manuscripts and in many applied arts such as ceramic tiles, carpets, wood, frescoes or oil, but my studies will be limited to manuscripts.We have received a large collection of Ottoman Turkish manuscripts, which are engraved according to the typographic method, in a semi-continuous series from the 10th century / AD 16th until the 13th century / AD 19, such as the multiple copies of the manuscripts of the Makkah and Madinah Guide by Ghulam Ali, A manuscript of the historical history of the two Hol Mosques, a manuscript of Fattouh Al-Haramain, a manuscript of the masterpiece of the Two Holy Mosques, a manuscript of the visits of the Prophet of Makkah and the city of Munoura, T save the manuscripts.We will select a collection ofcolored images from the previous manuscripts in a historical order to copy and decorate them. Then half of them are scientifically structured descriptions of all its architectural elements, beginning with the planning and architectural features, then the elements and architectural units, then the colors and decorations accompanying these topographic drawings of the two Holy Mosques in Makkah and Madinah.And the Ottoman documentation on the one hand, and the architectural reality of the two Holy Temples in the
أحمد رجب محمد على: المسجد الحرام بمکة المکرمة ورسومه فی الفن الإسلامی، الدار المصریة اللبنانیة، القاهرة، 1996م.
أحمد رجب محمد على: المسجد النبوی بالمدینة المنورة ورسومه فی الفن الإسلامی، الدار المصریة اللبنانیة، القاهرة، 1999م.
حسن محمد نور عبد النور: التصویر الإسلامی الدینی فی العصر العثمانی، سلسلة الدراسات الأثریة – 3 - جامعة جنوب الوادی، کلیة الآداب، 1999م.
حسن محمد نور عبد النور: "دراسات أثریة حول المصحف الشریف"، دار الوفا لدنیا الطباعة والنشر، الإسکندریة، 2016م.
طه عبد القادرة عمارة،عدنان محمد الحارثی: تاریخ عمارة وأسماء أبواب المسجد الحرام حتى نهایة العصر العثمانی، مجلة کلیة الآداب، جامعة حلوان، العدد 9 – 10لسنة 2001م.
محمد عبد الجواد الأصمعی: تصویر وتجمیل الکتب العربیة فی الإسلام ونوابغ المصورین والرسامین من العرب فی العصور الإسلامیة، دار المعارف بمصر، 1962م.
محمد هزاع الشهری: المسجد النبوی الشریف فی العصر العثمانی923 – 1344هـ، دراسة معماریة حضاریة، دار القاهرة للکتاب، القاهرة، 2003م.
ثانیا: المراجع الأجنبی
R. Milstein: Islamic paiting in the Israel Museum. 1984.
G. Renda: Batiliasma Döneminde Turk Resim Sanati 1700 – 1890. Ankara. 1977.
J. M. Rogers: The Topkapi Saray Musuem The Album and illustrated Manuscripts. Thams and Hudson. London. 1986.
N. M. Titley: Miniatures from Persian, Manuscripts A Catalogue and Subject Index of Paintings from Persia, India and Turkey in the British Library and the Brtish Museum. London. 1970.
Turkiye Diyanet vakfi islam Ansiklopedisi: cilt. 7. Istanbul. 1993.
The Unity of Islamic Art. The King Faisal center for Research and Islamic Studies. Riyadh. 1985.
H. Yardaydin: Matrakci Nasuh. Ankara Universities lahiyat Fakultesi. Yayinlari. XLIII. 1963.