عفيفي, آيات. (2020). أساليب تصوير شخصية الراقصة المتّشحة في فن النحت الهلينستي وعلاقتها بمدرسة فن النحت السکندري Representation Styles of the Mantled Dancer Figure in Hellenistic Sculpture and its Relationship with Alexandrian Sculpture School. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 23(1), 1-31. doi: 10.21608/cguaa.2020.22821.1026
آيات عفيفي. "أساليب تصوير شخصية الراقصة المتّشحة في فن النحت الهلينستي وعلاقتها بمدرسة فن النحت السکندري Representation Styles of the Mantled Dancer Figure in Hellenistic Sculpture and its Relationship with Alexandrian Sculpture School". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 23, 1, 2020, 1-31. doi: 10.21608/cguaa.2020.22821.1026
عفيفي, آيات. (2020). 'أساليب تصوير شخصية الراقصة المتّشحة في فن النحت الهلينستي وعلاقتها بمدرسة فن النحت السکندري Representation Styles of the Mantled Dancer Figure in Hellenistic Sculpture and its Relationship with Alexandrian Sculpture School', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 23(1), pp. 1-31. doi: 10.21608/cguaa.2020.22821.1026
عفيفي, آيات. أساليب تصوير شخصية الراقصة المتّشحة في فن النحت الهلينستي وعلاقتها بمدرسة فن النحت السکندري Representation Styles of the Mantled Dancer Figure in Hellenistic Sculpture and its Relationship with Alexandrian Sculpture School. حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2020; 23(1): 1-31. doi: 10.21608/cguaa.2020.22821.1026
أساليب تصوير شخصية الراقصة المتّشحة في فن النحت الهلينستي وعلاقتها بمدرسة فن النحت السکندري Representation Styles of the Mantled Dancer Figure in Hellenistic Sculpture and its Relationship with Alexandrian Sculpture School
قسم الآثار والدراسات اليونانية والرومانية - کلية الآداب - جامعة الإسکندرية
المستخلص
يهدف هذا البحث إلى إلقاء الضوء على أساليب تصوير نموذج "الراقصة المتّشحة The Mantled Dancer " في فن النحت الهلينستي. حيث يعتبر نموذج الراقصة المرتدية الوشاح أحد النماذج المتميزة في الفن اليوناني بشکل عام، بالإضافة لکونه شاهدًا على بعض سمات فن النحت في العصرين الکلاسيکي والهلينستي.
هذا، ويرکز البحث على توضيح الصلة المباشرة لهذا النوع من التماثيل وارتباطه بالعامة من الناس، إضافة إلى توضيح مدي علاقته بتغير بعض المفاهيم المجتمعية حول ارتداء المرأة الوشاح في ذلک الوقت.
کما يطرح البحث الآراء والتفسيرات المتعددة التي أدت إلى ظهور هذا النوع من التماثيل واستخداماتها المختلفة، کما يتطرق إلى توضيح مدى انتمائها لمدرسة فن النحت السکندري في مصر خلال العصر الهلينستي من. علاوة على ذلک، يعرض البحث عدة نماذج من التماثيل الصغيرة المصنوعة من التيراکوتا والبرونز التي تمثل الراقصات المتشحات، وذلک مما تم العثور عليه من تلک التماثيل داخل مصر من جانب، وفي مناطق أخرى من بلاد اليونان وآسيا الصغرى وحوض البحر الأبيض المتوسط، وإيطاليا أيضًا من جانب آخر. This paper aims to highlight the artistic styles used in representing The Mantled Dancer figure in Hellenistic sculpture. Generally, The Mantled Dancer figure considered a distinctive type in Art, in addition to being a witness to some of the features of the Hellenistic Sculpture in particular. Moreover, this paper focuses on clarifying the direct link of this type of statuettes to the public, and its relevance to changing some social concepts about women wearing the veil at the time. The paper also presents the multiple interpretations and different point of views on the reasons that led to the emergence of this figure and its uses, besides how it relates to the Alexandrian Sculpture School. In addition to the aforementioned, the paper presents several models of terracotta and bronze statuettes of the Mantled Dancers, which were found in Egypt, and in other areas, especially in ancient Greece, the Mediterranean basin, Libya and Italy.
Dossani Khairunessa. Virtue and Veiling: Perspectives from Ancient to Abbasid Times. Unpublished Master Thesis, San Jose State University, 2013.
Drucker, Johanna. Theorizing Modernism: Visual Art and the Critical Tradition. New York, 1994.
Gardener Ernest. A Handbook of Greek Sculpture. London, 1915.
Jones, Lloyd Llewellyn. Aphrodite's Tortoise: The Veiled Woman of Ancient Greece. 2nd ed., Classical Press of Wales, 2003.
Hartt, Frederick. Art: A History of Painting Sculpture Architecture. Vol.1, New York, 1976.
Lawrence, A.W. Later Greek Sculpture and its Influence on East and West. New York, 1927.
Luigia MELiLLo Faenza. « Nouve Ossernazioni Sulla Tomba Delle Danzatrici Da Ruvo.» Ministero Per beni e le Attivita Culturali-Bollettino d’arte, 2003, Vol. Speciale, Serie VI, pps 259-272.
March, Jennifer R., Dictionary of Classical Mythology, Oxbow Books, 2014.
Merker, Gloria S. “The Sanctuary of Demeter and Kore: Terracotta Figurines of the Classical, Hellenistic, and Roman Periods.” In Corinth, vol. 18, no. 4, 2000, pp. iii-394. Available at: www.jstor.org/stable/4390707.
Morris, Jastrow Jr. “The Assyrian Low Code.” In Journal of the American Oriental Society, vol. 41, 1921, pps 1-59. Available at: Available at: http://www.jstor.org/stable/593702.
Neer, Richard. The Emergence of the Classical Style in Greek Sculpture. Chicago and London, 2010.
Pliny the Elder. Natural History. Trans. John Bostock et al., XXXIV. London, 1855. Available at: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A1999.02.0137%3Abook%3D34.
Plutarch. Moralia. Trans. Frank Cole Babbitt. London, 1931. Available at: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus%3Atext%3A2008.01.0207%3Achapter%3D4
Silk, Michael Rosemary Barrow. “The veiled Body: Tanagra Statuette.” In Gender and the Body in Greek and Roman Sculpture. Cambridge, 2018, pps 49-61. doi:10.1017/9781139600439.005.
Smith J. Moyr. Ancient Greek Female Costume. London, 1882.
Todisco Luigi. « La tomba delle Danzatrìci di Ruvo di Puglia ». In Le mythe grec dans l’Italie antique : Fonction et image. Rome, École Française de Rome, n.253, 1999. pp. 435-465. Available at : https://www.persee.fr/doc/efr_0223-5099_1999_act_253_1_5436