عبد الغنى, فوزية. (2024). الدلالات التصويرية -غير الدينية- لإيماءات رفع اليدين في فنون مصر القديمة والعراق القديم (دراسة مقارنة). حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 27(1), 86-121. doi: 10.21608/cguaa.2024.254907.1188
فوزية عبد الغنى. "الدلالات التصويرية -غير الدينية- لإيماءات رفع اليدين في فنون مصر القديمة والعراق القديم (دراسة مقارنة)". حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 27, 1, 2024, 86-121. doi: 10.21608/cguaa.2024.254907.1188
عبد الغنى, فوزية. (2024). 'الدلالات التصويرية -غير الدينية- لإيماءات رفع اليدين في فنون مصر القديمة والعراق القديم (دراسة مقارنة)', حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 27(1), pp. 86-121. doi: 10.21608/cguaa.2024.254907.1188
عبد الغنى, فوزية. الدلالات التصويرية -غير الدينية- لإيماءات رفع اليدين في فنون مصر القديمة والعراق القديم (دراسة مقارنة). حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب "دراسات فى آثار الوطن العربى", 2024; 27(1): 86-121. doi: 10.21608/cguaa.2024.254907.1188
الدلالات التصويرية -غير الدينية- لإيماءات رفع اليدين في فنون مصر القديمة والعراق القديم (دراسة مقارنة)
أستاذ آثار الشرق الأدنى القديم-كلية الآثار-جامعة القاهرة (مصر)
المستخلص
الملخص: تناولت هذه الدراسة الدلالات التصويرية لإيماءات رفع اليدين في فنون كل من مصر القديمة والعراق القديم، وقد قامت بتصنيف الدلالات والمعاني التي قصدها الفنان من تصوير تلك الإيماءات للأيدي المرفوعة، من حيث دلالتها على استجداء العفو أو الاستسلام، أو الخوف والرهبة، أو الحزن واليأس، أو إلقاء التحية، أو الانتصار، أو فرض الطاعة، أو تقديم فروض الولاء، أو كإيماءات تعبيرية أثناء الرقص والغناء، أو أثناء الحوار وتجاذب أطراف الحديث، أو ربما أثناء المشاجرات، وغيرها من الدلالات الأخرى، وجدير بالذكر أنه تم استبعاد الإيماءات ذات الدلالات الدينية لليدين المرفوعتين تماما من هذه الدراسة، لوجود العديد من الدراسات حول هذا الموضوع، كما أنه عقدت مقارنة بين دلالات الإيماءات موضوع الدراسة في كلتا الحضارتين من حيث أوجه التشابه والاختلاف فيما بينهما وذلك من حيث مناسبة الدلالة ومؤديها. Non-Religious Pictorial Connotations of Hand-Raising Gestures in the Ancient Egypt and Mesopotamian Arts (A Comparative Study) Abstract: This study examined the iconographic connotations of hand-raising gestures in Ancient Egypt and Mesopotamian arts. It classified the artists' meanings and connotations by portraying the gestures of raised hands. The terms include its indication of a request for pardon or surrender, fear, dread, sadness, despair, greeting, victory, obedience, or loyalty, as well as expressive gestures during dancing and singing, while talking, or maybe during quarrels and other connotations. It is worth mentioning that religious gestures of hands raised have been completely excluded from this study. It also compares the connotations of the gestures studied in both civilizations concerning similarities and differences, in terms of their occasions and performers.
- ASE = Archaeological Survey of Egypt Series, London, Boston.
- ASOR = Near Eastern Archaeology,Chicago.
- BAI = Bulletin of the Asia Institute.
- CAJ = Cambridge Archaeological Journal.
- CHANE= Culture and History of the Ancient Near East.
- JAAUTH= Journal of Association of Arab Universities for Tourism and Hospitality.
- JANES = Journal of the Near Eastern Society.
- JARCE = Journal of American Research Center in Egypt, Boston.
- NEA = Near Eastern Archaeology.
- OBO = Orbis Bibilicus et Orientalis, Fribourg.
- Or = Orientalia, Nova series, Rom.
ثبت المصادر والمراجع:
- الجزار، وسام عبد الجليل، "أوضاع اليد في التماثيل والنقوش المصرية في عصر الدولة الحديثة"، رسالة ماجستير:غير منشورة، كلية الآداب/ جامعة طنطا، 2019م.
- الجزار، وسام عبد الجليل؛ وآخرون، "الإغماء في مناظر الدولة القديمة"، المجلة العلمية بكلية الآداب، جامعة طنطا، ع50، 2023م، 916-929.
- بليغ، راندا، "الألفاظ والمظاهر الدالة على السعادة في مصر القديمة"، حولية الاتحاد العام للآثاريين العرب، مجـ.12، 2010م، 403-430.
- مجاهد، عبد المنعم، اليد في اللغة المصرية القديمة، دمنهور: مطبعة الجمل، 2008م.
- ...................؛ ورأفت، هبة حسن محمد، "المفردات والتعبيرات الدالة على الكراهية في اللغة المصرية القديمة"، مجلة الدراسات الإنسانية والأدبية ، ع.22 ، 2020م، 498-534.
- مورتكات، أنطون، الفن في العراق القديم، ترجمة وتعليق: عيسى سلمان وسليم طه التكريتي، بغداد،1975م.
- عبد الغني، فوزية عبد الله محمد، "التأثيرات الحضارية المتبادلة في الفنون وبعض الصناعات بين مصر وجيرانها في عصر الدولة الحديثة"، رسالة ماجستير:غير منشورة، كلية الآثار/ جامعة القاهرة، 1998م.
- ..................، "المصنوعات العاجية في مصر وبلاد الازدهار الحضاري منذ نهاية الدولة الحديثة وحتى نهاية الأسرة السابعة والعشرين"، رسالة دكتوراه:غير منشور، كلية الآثار/ جامعة القاهرة، 2004م.
- Baines, J., «Epilogue, On Ancient Pictorial Representations of Emotion: Concluding Comments with Examples from Egypt», In Visualizing Emotions in the Ancient Near East, Orbis Bibilicus et Orientalis 285, Edited by Kipfer, S.F., Switzerland/ Göttingen, Germany: Academic Press/ Vandenhoeck Ruprecht, 2017, 263-85.
- Bonatz, D., «Der Stumme Schrei-Kritische Überlegungen Zu Brotionen als Unterschungsfeld Bildwisser Shaft», In Visualizing Emotions in the Ancient Near East, Orbis Bibilicus et Orientalis 285, Edited by Kipfer, S.F., Switzerland/ Göttingen, Germany: Academic Press/ Vandenhoeck Ruprecht, 2017, 55-73.
- Brunner-Traut, e., « Gestures», In LÄ II,Edited by Helck, W. und Otto, E., Wiesbaden, 1977, 573-79.
- Calabro, d., «Ritual Gestures of Lifting Extending and Clasping the Hands in Southern Semitic Literature and Iconography», PhD. Thesis, Faculty of Division of the Humanities, Department of Near Eastern Languages and Civilization, Chicago, Illinois, 2014.
- Cifarelli, M., «Gesture and Alterity in the Art of Ashurnasirpal II of Assyria», The Art Bulletin 80, No. 2, 1998, 210-28.
- Claude, S., La Main dans LﹸﹸÉgypte Pharaonique, Recherches de Morophologie Structural sur les objets Égyptiens Comportant une Main, Peter Lang, Berne, New York, 1984..
- Collon, d., « Dance in Ancient Mesopotamia», Near Eastern Archaeology 66, NO.3, 2003, 96-102.
- Davies, N. de G., «The Rock Tombs of El-Amarna, II, The Tombs of Panehsy and Meryre II» ASE 14, London, 1905.
- De Gruyter, w., ˝Hands in the Ancient Near East˝, In Encyclopedia of the Bible and its Reception, vol. II, Berlin/Boston, New York Uni., 2015, 166-71.
- Erika, r., «Motifs of Smiting in the Syro-Palestinian Iconography: Proofs of Intercultural Exchange between Egypt and the Levantine Region (A Comparative Study)», PhD. Thesis, Pázmány Péter Catholic University, Budapest, 2021.
- Fox, n.s., «Clapping Hands as a Gesture of Anguish and Anger in Mesopotamia and in Israel», JANES 23, 1995, 49-60.
- Garfinkel, y., « Dancing and Beginning of the Art Scenes in the Early Village Communities of the Near East and the Southern Europe», Cambridge Archaeological Journal 8,No.2, 1998, 207-37.
- Hsu, s.w. & Raduà, J.L., «The Expression of Emotions in Ancient Egypt and Mesopotamia», In Culture and History of Ancient Near East, Vol.116, edited by Weippert, M.H.E. & Others, Leiden, Boston, 2020.
- Jaques, m., « The Discourse on Emotion in Ancient Mesopotamia, A Theoretical Approach», In Visualizing Emotions in the Ancient Near East, Orbis Bibilicus et Orientalis 285, Edited by Kipfer, S.F., Switzerland/ Göttingen, Germany: Academic Press/ Vandenhoeck Ruprecht, 2017, 185-205.
- Kipfer, s., «Visualizing Emotions in the Ancient Near East, An Introduction», In Visualizing Emotions in the Ancient Near East, Orbis Bibilicus et Orientalis 285, Edited by Kipfer, S.F., Switzerland/ Göttingen, Germany: Academic Press/ Vandenhoeck Ruprecht, 2017, 1-23.
- Kucharek, a., «Mouring and Lament in Ancient Egypt», In How to Cope the Death: Mouring and Funerary Practices in the Ancient Near East, Edited by Candida F., Proceeding of the International workshop Firenze, 2013, 67-82.
- Leibowitz, h.a., «Horses in New Kingdom Art and the Date of an Ivory from Megiddo», JARCE 6, 1967, 129-34.
- Lippke, f., «Analyzing Emotions in Ancient Media: Between Skepticism and Conceptual Autonomy», In Visualizing Emotions in the Ancient Near East, Orbis Bibilicus et Orientalis 285, Edited by Kipfer, S.F., Switzerland/ Göttingen, Germany: Academic Press/ Vandenhoeck Ruprecht, 2017, 159-84.
- Matić, U., « Body and Frames of War in New Kingdom Egypt, Vident Treatment of Enemies and Prisoners», In Philippika 134, Altertumswissenschafliche Abhandlungen, Contribution to Study of Ancient World Cultures, Edited by Hengstle, J., & Others, Harrassowitz Verlag. Wiesbaden, 2019.
- Nadali, d., «Monuments of War, War of Monuments, Some Considerations on Commemorating War in the Third Millenium B.C.», Orientalia 76, №.4, 2007,336-67.
- Schroer, s., «Kulturelle Rollen-Keine Gefühle! Eine Response Zu Izak Cornelius», In Visualizing Emotions in the Ancient Near EastOrbis Bibilicus et Orientalis 285, Edited by Kipfer, S.F., Switzerland/ Göttingen, Germany: Academic Press/ Vandenhoeck Ruprecht, 2017, 149-55.
- Shkkie, i. & Cornelius, I.S., « The Eyes have it and the Benign Smile, The Iconography of Emotions in the Ancient Near East: from Gestures to Facial Expressions ?», In Visualizing Emotions in the Ancient Near EastOrbis Bibilicus et Orientalis 285, Edited by Kipfer, S.F., Switzerland/ Göttingen, Germany: Academic Press/ Vandenhoeck Ruprecht, 2017, 123-148.
- The Epigraphic Survey, «The Tomb of Kheruef, Theban Tomb 192» OIP 102, Chicago, 1980.
- Wagner-Durand, e., « Visualization of Emotions-Potentials and Obstacles, A Response to Dominik Bonatz», In Visualizing Emotions in the Ancient Near East Orbis Bibilicus et Orientalis 285, Edited by Kipfer, S.F., Switzerland/ Göttingen, Germany: Academic Press/ Vandenhoeck Ruprecht, 2017, 75-93.
- Winter, i, j., «On the Art in Ancient Near East, Vol. I, of the First Millennium B.C.», In Culture and History of the Ancient Near East 34, №.1, Edited by Weippert, M.H.E. & Others, Leiden, Boston, 2010.
- Zwickel, w., «The Iconography of Emotions in the Ancient Near East and Ancient Egypt », In Visualizing Emotions in the Ancient Near East, Orbis Bibilicus et Orientalis 285, Edited by Kipfer, S.F., Switzerland/ Göttingen, Germany: Academic Press/ Vandenhoeck Ruprecht, 2017, 95-121.